M17 Svan nebulosan - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M17 Svan nebulosan - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M17 Svan nebulosan
Exponering: 2x5min
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Med en exponeringstid på 10 minuter så tyckte jag att objektet trots allt framträdde rätt så bra. Svan nebulosan ligger lågt i söder och är inte så vanligt förekommande på bild från Sverige. Om det blir en fin natt någon gång så ska den allt få lite längre tid på sig!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M17 Svan nebulosan - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Ja din lilla svan syns tydligt. Tycker det är otroligt att så kort exp tid kunde räcka för att få fram så mycket detaljer.
Bra jobbat!!


Kul någon hade en mer lyckad jakt natt än jag som mest verka ha gremlings
i min bod :)

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Trevlig liten svan även om det som du sgäer kunde varit lite mer exponeringstid. Tycker dock att bakgrunden är lite för röd men det kanske är då den är tagen emd din lilla röda?
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej på er!

Ja man kan väl redan nu säga att augusti blev en mycket sämre månad än förra året! Varje timme med klart väder är snart guld värd!

Angående röd bakgrund så tror jag för en gång skull att det ska vara så. Om man ser på andra bilder med svanen så har jag ju bara fått med en pytteliten del av allt som finns där. Detta kommer nog fram efterhand med längre exponeringstid eller med H-alpha filter. Tror i stort sätt att hela bakgrunden är full med "röd gas". Se länk http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

Lustigt nog så ser man ju på detta viset mer av svanen på min bild som annars har en tendens att drunkna i rött!

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jo det har du rätt i. Du får fota mer tid så vi ser den röda bakgrunden med :)(

Return to “Bilder”