m31Andromedagalaxen - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

m31Andromedagalaxen - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: m31Andromedagalaxen
Exponering: ca 20min +40min
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Mosaikbilder är svårt på deep sky. Detta är mitt första fösök och ärligt talat är jag inte riktigt nöjs själv . Detta kommer ta tid att lära sig .En sak har jag lärt mig man måste ha lika bra bilder annars är det jättesvårt . . Tyvärr var mina för olika för det skulle kunna gå att få bort skarven helt .

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag tycker det är en bra mosaik. Jag ser ingen direkt skarv. Kanske om jag detaljstuderar bilden men absolut inget jag märker normal.

Själv har jag aldrig gjort en mosaik öännu men jag kan ana att det är svårt att pusslaihop dem bra och att få bakgrund objektet att passa ihop fint.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Nej nu ser jag inte heller skarven! Det låg först en annan version av bilden och på den såg man det tydligt. En sak undrar jag, varför har du inte utnyttjat dom två olika bilderna mer om du nu hade tänkt dig att göra en mosaik? Din mosaik täcker ju inte av mycket mer av Galaxen en vad min singelbild gör.

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Hej Micke!
ja den första bilden var värre än denna. Såg inte förrän jag lagt ut den att när jag ökade unsharp på den ena bilden så kom fenomenet med olika stora stjärnor .

Helt rätt i har du att den täcker inte mkt och tror nog att det räcker med två bilder för att få med hela m31 . Om jag nu tänkt till lite innan jag tog de olika bilderna . I går var det bara guider tester och då kunde jag lika bra plåta nåt under tiden .Därför hamna den bilden där den hamna .Lika så häromnatten . Vi har haft ganska disiga kvällar här vilket gör att ska detta projekt bli bra är det bara att vänta tills en bra natt eller flera bra nätter helst och då ge sig på ett nytt försök .Att få bor ljusföroreningar på en disig kväll är nästan omöjligt märkte jag . Detta gjorde det inte lättare precis :)


Lite har jag lärt mig hur man ska göra med detta test försök.

Känns skönt att äntligen börja förstå hur man ställer in pec rätt!!!

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

V 3 ute nu prova en ny plug in för att få fram stoft band till Galxer. Enkelt och bra får jag säga !

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Version 3 är bättre än de tidigare versionerna och pluginen hjälpte till lite precis som du skrev. Jag är dock nyfiken på vad det var för plugin du använde för att få fram dust lanes.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Här ligger den Robert!

http://www.schursastrophotography.com/soft.html

Gratis är den också sånt gillar vi va ?


Bengt
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Det var en fin bild och eftersom det var ditt första försök och jag saknar mosaikerfarenhet så tycker jag att du har lyckats alldeles utmärkt.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Kanon fin!

Vänligen
/Perran
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Tackar!

Märkligt det här med att det har betydelse hur ett objekt visas!

Snurra min m31 som Gurun Gendler och det känns mer tilltalande att ha den på detta sätt .

Blev så nöjd nu till sist med alla förbättringar att den fick en plats på min hemsida till sist :)


Bengt
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Jag håller fullständigt med dig, att ha den "rätt" känns fel :-)
Jag skulle lätt ha med en sådan bild på min egen hemsida.

Vänligen
/Perran

Bengt wrote:Tackar!

Märkligt det här med att det har betydelse hur ett objekt visas!

Snurra min m31 som Gurun Gendler och det känns mer tilltalande att ha den på detta sätt .

Blev så nöjd nu till sist med alla förbättringar att den fick en plats på min hemsida till sist :)


Bengt

Return to “Bilder”