Solen Solfläcks grupp 904 - P-M Hedén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Solen Solfläcks grupp 904 - P-M Hedén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen Solfläcks grupp 904
Exponering: 1/45s
Fotograf: P-M Hedén
Kommentar: Orion 80ED @ 3000mm, Solarmax 60 Coronado filter, Canon DSLR

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Solfläcks grupp 904

Post by Perran »

Hej alla glada!
Sommaren närmar sig sitt slut och mörkret börjar att lägga sig på allvar.
Även om det har varit trevligt att få titta genom ett Coronado filter hela sommaren 8), så börjar man att längta efter stjärnhimlen igen.
Solen har varit väldigt lugn senaste tiden, men äntligen så har en grupp med solfläckar dykt upp. Denna bild är nog min bästa hittills med en sådan pass hög förstoring som 3000mm på min 600mm Orion 80ED (x5 Powermate). Det svåra är att få en bra skärpa med en så pass lång expo. tid som 1/45s samt att få skärpa i överhuvudtaget genom det lilla titthålet på min Canon DSLR :shock: , men denna morgon var atmosfären stabil och jag lyckades få en hyfsad skärpa :) .

"Clear skies"!

/P-M Hedén
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Bland de bästa solfotografierna av en amatör jag har sett. Den borde du rama in och hänga på väggen!
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Solen Solfläcks grupp 904 - P-M Hedén

Post by Bengt »

Helt underbar!!
Du blir allt duktigare på att bildbehandla de rätt också.

Tycker nog inte du gjort en tavla snarare en poster :D

Bengt
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Jag kan bara hålla med övriga poster. Kanonfin bild... En liten undran bara över något jag sett på många solbilder. Den mörkare kanten på solen är det en effekt av filter/teleskop eller är det för att "kantljuset" inte når teleskopet i samma utsträckning?

MVH

/johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Tack så mycket för era kommentarer!
Johan,
Oj, nu måste jag ju tänka till :) , solkanten är nog lite mörkare när man tittar "live", det har ingenting med att ljuset inte når fram till teleskopet. Sedan förstärks nog det mörka i kanten med bildbehandling och när man lägger dit färgerna. Vissa solfotografer väljer att få fram solytans detaljer mest och då blir ofta solkanten väldigt mörk, detta är ju också självklart en smaksak. Många använder sig också av två expos, ena för solytan andra för solkanten (protuberanserna), jag använder mig av en expo.

Vänligen
/Perran
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jättefin bild på solen. Dom filtren imponerar verkligen men det syns även att du börjar bli riktigt bra på behandla bilddatan på dina solbilder nu.
Riktig toppklassp å den.
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Robert wrote:Jättefin bild på solen. Dom filtren imponerar verkligen men det syns även att du börjar bli riktigt bra på behandla bilddatan på dina solbilder nu.
Riktig toppklassp å den.
Tack Robert!

clear skies!

/Perran

Return to “Bilder”