M31 Andromeda Galaxen - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M31 Andromeda Galaxen - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda Galaxen
Exponering: 7x10min
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Min säsongstarts bild blev väl kanske inte vad jag hade väntat mig. Med dis över hela himmelen så var det endast österut man kunde ta något sånär. Därför fick det bli Andromedagalaxen. Slarvade även lite med guidningen eftersom jag trodde det skulle vara problemfritt med fokalreduceraren. Man får aldrig slarva :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Micke!

Fin bild trots diset som jag nog tycker att man kan se lite av i bilden. Jag är lite förvånad över att du använt så lång exponeringstid - och att du kunde göra det utan att bilderna blev för ljusa.

Vad är det för "historiens största stoppljus" du nämner i bildtexten?

Hälsningar

Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Ja det där stoppljuset syns tydligen bara från en av mina tre datorer. Det är den lilla runda Galaxen som är uppe till höger i Andromeda (kommer inte på namnet och orkar inte leta upp det heller :) Den såg ut som världens stoppljus på min dator i Obset. Stoppljus kanske inte heller är almänt vedertaget. Tror det var Robert som myntade detta? Det är när färgerna inte är riktigt alignade (centrerade). Då bildas ett stoppljus. Rött, gulvitt och grönblått.

Ha det gott! //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Hej Micke !

Prova ju även jag på denna galax som du vet samma natt och du verkar ha fått till det bättre än jag . Det kommer säkert nya chanser att göra en länge serie på den med klarare natt .

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Hej Micke.

Tycker att det blev en fin M31 bild. Lite stoppljus som du sa men det rä svårt att bli helt frå från det tycker jag. Och jag tror det var bengt som myntade stopljus efter att jag hadde gjord en bild med felalignad röd färg en gång.

Kanske att den är lite blek med. Jag skulle viljah a lite mer färgmättnad tror jag.

Return to “Bilder”