NGC 6992 Veil nebulosan ( Network nebula) - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC 6992 Veil nebulosan ( Network nebula) - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6992 Veil nebulosan ( Network nebula)
Exponering: Exp tid: ha -alfa 7x7min 8x5 min + RGB 5x5min = tot 125min
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar:

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Nebulosan är jättefin tycker jag med fina tråddetaljer. Jättebra bild speciellt med tanke på att det är den första för sässongen. Om detta är fösta bilden så kommer det bli en intresant höst :)

Enda man eventuellt kan klaga på är att stjärnorna är lite färglösa (smaksak)
och att det är lite stoppljus på stjärnorna.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Bengt,

Jo, som jag nämnde i ett annat forum tycker jag din bild är fantastis!
När jag började intressera mig för astronomi var Veil ett av de fantasieggande objekten man tittade på i böcker. Man visste ju att objektet fanns därute men man funderade på om man någonsin skulle kunna få se det - än mindre fotografera det. På den tiden var det ju bara proffsen som tog denna typ av bilder på Veil. Tänk vad utvecklingen har gått framåt!

Första gången jag själv såg Veil var på Öland för några år sedan. Då genom ett (tror jag) 17,5" dobsonteleskop. Även det var fantastiskt.
Visst har man själv provat att fotografera Veil (med film) men inte lyckats speciellt bra. Exponeringstiderna och repriociteten har satt stopp för det och ingenting har registrerats (vad jag kan minnas..)

Om man nu absolut måste anmärka på något, så håller jag dock med Robert om att färgerna är lite urlakade men det är också som Robert säger, en smaksak.

Bra jobbat Bengt!

Jonas
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Tack för ewr respons på det bästa sågar forumet vi har :D

Trevlig historia Jonas du berätta om Veil. Håller med om att det är en fantastisk utveckling .

Ja stjärnornas färg är helt klart en smakfråga . Värre med stoppljus kanske . Som jag skrev på Ag tror jag det nog ibland har med seeing att göra . Kanske blir det bättre om man använder sig av bara bin 1x1 i alla bilderna .

Vad värre är som både jag och Micke upptäckt är att wocen ger lite problem med att inte ge en helt flat bild. Synar man min bild i kanterna ser man att stjärnorna sticker lite lite . Framförallt syns det i fullformat. I värsta fall får man köpa en fieldflattener till den men än så länge så tycker jag inte det är så alarmerande att man inte kan använda en reduserare till den . Wocen ger hur som helst ett makalöst synfält tycker jag och fångar bra detaljer trots dess litenhet.



Bengt
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Kanonfin tycker jag!!!
Grattis till en riktigt läcker bild :D .

Vänligen
/P-M Hedén
http://www.clearskies.se
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Tack Perran!



[Bengt

Return to “Bilder”