Solen - P-M Hedén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Solen - P-M Hedén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering: 1/180s
Fotograf: P-M Hedén
Kommentar: Vår kära sol fotograferad genom ett H-alpha filter.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: Solen - P-M Hedén

Post by Perran »

Ännu en bild tagen med mitt H-alpha filter. Jag håller på att lära mig lite om bildbehandling och denna för mig nya typ av fotografering. Jobbar mycket med att försöka få fram detaljer på solytan och tycker väl att det syns en del detaljer på denna bild. Jag lyckades att klämma in en 1/180s exponering iso 100 mellan molnen i morse innan det mulnade helt. Använde min x2.5 Tele Vue Powermate på min Orion 80ED (1500mm) och Canon Digital Rebel XT.
Vänligen
/Perran
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Perran

Eftersom jag inte själv har någon erfarenhet av Solfotografering med sådant filter så är det ju svårt att kommentera den. Den är fin tycker jag, bra detaljer på "ytan". En sak som jag undrar över är varför det yttersta "skalet" på sidorna tycks vare en bit utanför Solen? En svart ring finns runt hela och sen kommer prottoberancer och "yta"?

Som sagt, det brukar kanske vara så på sådana bilder. Ska bli kul att se sen när du lyckats fånga en rejäl sol storm och fläck.

Mvh /Micke
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Tack Micke!

"Ringen" bygger på ett nytt sätt att jobba i PS, är inte nöjd med den "ringen" heller, men man måste ju testa sig fram :-)
Problemet bygger lite på att jag vill justera solytan, göra den mörkare med leveljsutering,samtidigt som jag inte vill göra protuberanserna mörkare.
Kanske någon i forumet som har ett bra tips, ni alla verkar kunniga i bildbehandling.

Vänligen
/Perran



skafar65 wrote:Hej Perran

Eftersom jag inte själv har någon erfarenhet av Solfotografering med sådant filter så är det ju svårt att kommentera den. Den är fin tycker jag, bra detaljer på "ytan". En sak som jag undrar över är varför det yttersta "skalet" på sidorna tycks vare en bit utanför Solen? En svart ring finns runt hela och sen kommer prottoberancer och "yta"?

Som sagt, det brukar kanske vara så på sådana bilder. Ska bli kul att se sen när du lyckats fånga en rejäl sol storm och fläck.

Mvh /Micke

Return to “Bilder”