Solen Solförmörkelse - Bengt Rutersten

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Solen Solförmörkelse - Bengt Rutersten

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen Solförmörkelse
Exponering: 1/1000 s , ISO800
Fotograf: Bengt Rutersten
Kommentar: Solförmörkelsen 29 mars 2006 i Sallum, Egypten totalitet 3:58 min, Canon 350d 400mm tele


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Jätte fina bilder på Månen och Solen! Kan tänka mig att det var en fin upplevelse att vara där. Var det inte jobbigt att tänka på fotografering vid själva förmörkelsen? Kan tänka mig att du tog en hel del bilder för att få en bra eller? Vet man sådant innan? Filter, exponeringstid med mera.

Mvh //Micke
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Solförmörkelse Sallum, Egypten

Post by bengtr »

Hej !

Ja det är ju en svår balans mellan att vilja få bra bilder och att hinna uppleva det hela ochså.

Vi anlände med buss till Sallum 7:00 på morgonen för att bli utplacerade på ökenplatån in mot Libyiska gränsen. Det talades om 500 bussar och 10 000 pers i området. När vi kom upp till lägret låg morgon dimman rätt tät och folk från alla nationaliteter syntes till.
Efter några timmar var dimman bortblåst och det var helt klart under förmörkerlsen. När det så var dags hade President Mobarak synts anlända i en helikopter. Och alla kameror och kikare var uppriggade.

Jag hade tänkt ta tre bilder åt gången med olika exp (bracketing) men glömde givetsvis att trycka på nån knapp så det bara blev en i taget.
Hade velat hinna variera exp lite till. Använde dock RAW format så lite kunde jag justera i efterhand.

Men jag hann ändå titta lite i min 20x80 kikare. Det var rätt häftigt att se protuberanserna live.

Men plötsligt var allt slut ! Men jag fick ändå både bilder och en bra upplevelse och avslutning på Egypten resan med pyramider och historia.

/bengtr
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Solen Solförmörkelse - Bengt Rutersten

Post by gunnar »

Vilka fina bilder du har tagit på solen och månen. Jag snubblade på dom nu när jag tittade runt i bildgalleriet.

Måste då passa på att tipsa om ett intressant TV-program som går på kunskapskanalen nu om någon har missat det. I dag 7/11

Kl 22.00

Upptäckter i månens skugga
Naturvetenskap. Vi följer en grupp forskare som ägnat sina liv åt att jaga solförmörkelser. Vad är det som får solen att med jämna mellanrum slunga iväg kaskader av partiklar som 15 miljarder kilometer senare kolliderar med jordens atmosfär?. Från 4/11 i K. Även i K 8/11 och SVT2 11/11. Textat sid. 794.

Mvh
Gunnar

Return to “Bilder”