Komet SW 73P/B - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Komet SW 73P/B - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Komet SW 73P/B
Exponering: 76-180\", 800-1600 Asa
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Jag ville se vad som hade hänt med fragmenten sedan splittringen den 10 maj.
Fotograferad i centrala Stockholm med 15 mm okularprojektion (120x) och tider upp till 3 min därav det skakiga följet på vissa av bilderna.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Peter

Trevligt med lite nya bilder från någon för mig okänd förut i denna grupp. Eller har jag missat något? Intressanta bilder på kometen. Fin bild på Jupiter med tre månar! Och till sist den lilla ringen som är så fin. Och under skrivandets gång även en jättefin bild på M13. Här sparas inte på krutet :) Kul att ha med dig i gruppen!

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Väldigt trevlig bildsekvens på kometen där man ser aktioviteten i kärnan.

Den lite blåa bakgrunden passar fint med kometen med.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Post by Peter R »

Hej,

Nej du har inte missat någonting utan jag är sprillans ny i gruppen.
Jag har varit intresserad av astronomi sedan 1973, fick en liten nytändning när Hale-Bopp passerade 1996, köpte en Meade ETX-105 för några år sedan men kom inte riktigt igång.
Sedan i julas har jag lite nya instrument som jag håller på att lära mig. Bilderna har definitivt blivit bättre undan för undan men det har också transparensen, bortsett från att det också har blivit ljusare. I januari och februari stod jag mest och frös vid -13°. Nu har det varit underbart att vara ute och fotografera hela nätter.

Hälsningar
/*Peter R
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Det är överlag fina bilder du har tagit Peter men kometbilden är nog den vassaste.
Roligt att du lyckades fånga en del av sönderfallet.
En annan sak som imponerar på mig är att du fotograferar från centrala Stockholm. jag antar att ett teleskop med lång fokallängd gör sig bättre gällande där?

Apropå mörk himmel. Vi talar ju ibland om seeing och transparens på de orter vi bor. När vi träffats för observationer vid "Piraten" nedåt Brösarp här i Skåne så tycker nog de allra flesta att det är en sagolikt vacker himmel - och det är det men jag skulle vilja jämföra lite med Stockholmstrakten.
Vid de tillfällen jag varit uppe hos min syster som bor ute på landet i Grödinge söder om Stockholm har jag blivit förbluffad över hur bra seeing de har där trots närheten till Stockholm. Den är väl så bra som vid "Piraten". Det beror troligtvis på avsaknaden av den höga luftfuktighet vi ofta är drabbade av här i Skåne.

Vad jag vill säga med detta är att man kanske inte ska ta för givet att närheten till en storstad är av ondo. Har man torr luft på en plats nära en stad så kan det kanske uppväga fördelen av en mörk fuktig plats långt från stadsbebyggelse.

/Jonas
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Verkligen kul med en" nykomling "!

Mycket bra bilder alla. Det märks verkligen du inte direkt är någon nybörjare inte minst på din fina bildbehandling.

Ser fram emot nya bilder från dig .

Du har ingen hemsida som man missat väl ? ?

Bengt

Return to “Bilder”