M 13 - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M 13 - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M 13
Exponering:
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Lite skoj att även Robert var igång på denna stjärboll samma natt. Samma instrument men så olika resultat ändå. Vi har helt enkelt använt olika ddp.

exp 8x5min lum + 3x15min rgb

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Kul med så många bilder på samma dag! Man hinner knappt med :) Du har verkligen gjort framsteg, kul att kika på "gamla synder" :) Kul även att vi har våra olika favoriter M57 Micke och M13 Bengt och Robert har väl gett M45 ett ansikte :) Skulle vara kul att höra om några andra i forumet har några "favisar"?

Åter till din bild Bengt, inte klaga, bara påpeka. Stoppljus? Har vi alltid haft detta problem eller? Den ligger ju rätt högt upp så det har väl knappast med jordens atmosfär och ljusets brytning att göra? Ser även det på Roberts bild. På min kometbild kan man ju av naturliga skäl inte se om det är så även där.

Mickesomfårhållasiginneinattpågrundavdotternskonfirmationimorgon!
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Hej Micke!

Jo det stämmer att jag har haft problem med stoppljus denna gången i bildbehandlingen. Tog bort en del, men ett kritiskt öga kan säkert hitta fler.
Ingen aning om orsaken till att det blivit så denna gången. Råbilderna ser fina ut så jag antar det har med att jag inte gjort helt samma när jag kört ddp i de olika kanalerna.Såg också att robert hade såna. Finns en förklaring till, det var rätt mycket dis när jag fotografera ,så kanske dess effekt av ljusspridning ökar vid ddp. Har inte sett det fenoment innan så tydligt.
När det blir lite sämre väder ska jag prova dra ett nytt varv med mina råbilder bilder så ska jag se om jag får samma fenomen.


Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Behövs inte mycket fel i alignment då man kombinerar till färgbild för att få lite "stoppljus".

Brukar lösa sig om jag kör pinpoint och gör astrometrisk align.

Min och Bengts M13 är lika men ändå väldigt olika. Vi har stechat olika i histogrammet via DDP funktionen i maxim och jag ha mer fått en tätt boll medans bengt har fått mer bra yttre stjärnor. Kombinerar man våra blir det nog en fin M13 :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Lite bildbehandlingsabstinent så jag gjorde om min m13 . Kombinera min gamla bild med en ny som jag gjorde på liknande sätt med ddp som Robert gjorde på sin fina M 13

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Den nya varianten blev mycket bättre tycker jag.

Hur du nu bildbehandlade detta :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Klona din metod :D

Bengt

Return to “Bilder”