M31 Andromedagalaxen - Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

M31 Andromedagalaxen - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: ca 4-6 st x120 sek
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Ok, så blev den! First light med årets iteration av Barn Door Tracker :-) 5 tum Newtonreflektor, f-750 mm (SkyWatcher 150PDS), kamera Sony NEX-5N (APS-C sensor). Omkring 4-6 st stackade 2 minuters subbar (kommer inte ihåg riktigt hur många), ISO 800 om jag minns rätt. Åter igen var det mycket som strulade, hoppas på ett nytt försök, kanske redan nu i kväll :-) MEN, kolla stjärnorna :-) Att de är något ovala beror på miss i polinställningen, följningen tycks gå helt utmärkt (vars riktning är 90 grader mot ovaliteten på bilden). Japp, jag får anse att jag faktiskt lyckats med Barn Dooren i och med årets version :-D I förra posten med bilden där jag provfotade under norrskenet skrev jag ju om astrofoto The simple way, hur nu riktigt det fungerar ber jag att få återkomma i ännu en post. Hoppas ni har tålamod med mina små glädjerop här på Astronet :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Jo, jag ville ju återkomma till vad jag menade med astrofoto ”The Simple Way” i en tidigare post:

Menar helt enkelt så enkel utrustning som möjligt, men som ändå fungerar.

Albert Einstein sade nämligen att: ”Allt skall göras så enkelt som möjligt, men inte enklare”.

Ja, som ni förstår så tangerar jag ju förstås passagen med ”...men inte enklare...”.

Nåväl, först några bildbevis på att set-uppen verkligen fungerar (mest för mitt eget ego):

Bild 1) Provfoto från balkongen, 121 sekunder, 150PDS (f=750 mm), APS-C sensor:
Barn Door Isosceles first light crop-5812-2.jpg
Bild 2) Visande bild 3:s utsnitt ur bild 1:
Barn Door Isosceles first light balkony.jpg
Bild 3) Beskuren bild 1:
Barn Door Isosceles first light crop-5812.jpg
Bild 4) Följningen avstängd, visar riktningen på stjärnorna utan följning:
Barn Door Isosceles first light crop-5814-2.jpg
Sedan lite teknik hur jag för närvarande löst det hela:

Barn Dooren är av sk isosceles konstruktion med en rak gängstång (M6), ledad vid respektive infästning i vardera brädstump. Växelmotorn som driver barndooren är en pytteliten 6V elmotor, typ en sådan som kan sitta i leksaksgrejor, och med efterföljande växelsteg, utgående 6 rpm och made in China, typ 100 kr inklusive frakt. Se bild.

Växelmotorn sedan kompletterad med ett extra växelsteg jag mekat ihop själv mha två köpta kugghjul för att slutligen få ut de för konstruktionen med M6-stång nödvändiga ett varv per minut.

Tyckte att en isosceles Barn Door verkar tillräckligt bra för ändamålet, dessutom blir konstruktionen mindre och enklare än en typ Double Arm Barn Door. Annars har double arm-konstruktionen den uppenbara fördelen att vinkelhastigheten, eller öppningshastigheten, på brädlapparna förblir konstant under hela dess öppningsrörelse. En isosceles single arm (som min), får en progressivt ökande öppningshastighet över tid, vilket gör att växelmotorns varvtal behöver sänkas allt mer allt eftersom brädlapparna separeras.

Detta har jag på enklaste(?) vis löst genom en roterande urskiva monterad på utgående växeldrev. Denna har jämna tidsmarkeringar runt varvet (typ sekundmarkeringar runt urtavlan på en klocka, men glesare för att jag skall hinna med att avläsa). Sedan ger en tidssignal från en liten mp3-spelare en blinksignal till en röd lysdiod fast monterad vid kanten på urskivan, vars blink då skall sammanfalla med tidsmarkeringarna runt urskivan. Urskivans hastighet regleras sedan med en handkontroll med en vridpontentiometer och en +/- knapp.

Blinksignalen är sedan utformad så att den kompenserar för den vinkelhastighetsändring som behövs för att en isosceles konstruktion skall följa ett stjärnhimmelsobjekt i korrekt hastighet över himlen.

”Monteringen” är ett vanligt kamerastativ (Manfrotto) jag hittat på loppis för 200 kr, kompletterat med spridare på benen för att stabilisera upp mittpelaren.

Genom att sedan modifiera en SkyWatcher StarAdventurer L-bracket med en tyngre motvikt och längre stång för denna och ett kinesiskt 360 graders panoramafäste, får barndooren ett ekvatoriellt montage för teleskop/kamera.

Hela uppställningen är förstås mycket flexig, så jag använder en speciell metod för polinställning jag kallar PIPPO, pol inställning pekande på objektet. Om någon seventuellt skulle vara intresserad har jag beskrivit den i en lång tråd här på forumet förut. Gissar det går googla PIPPO så dyker tråden upp.

Men VAD är då egentligen det simpla i allt det här??
Jo, förutom att barn dooren är en uppenbart enkel utrustning i sig själv, behöver jag sedan ingen guidetub, ingen guidekamera, ingen dator med guideprogram, inget bord, dagghuv el dyl för densamma, ingen stol eller pall att sitta på för att övervaka datorn/guidningen. Heller ingen app eller annat för polinställning då jag endast grovinställer genom att sikta in på polaris medelst ett elrör monterat på barndooren och sedan kör driftmetoden för fininställningen.

Nackdelar är förstås att det får inte blåsa (eftersom uppställningen är flexig) och man behöver veta vad man gör för att få till något. Dessutom når man inte enkelt alla riktningar/områden på stjärnhimlen. Det går, men av praktiska skäl kanske man avstår en del riktningar (i alla fall som konstruktionen är nu). Man bör nog också känna sig nöjd med en knapp timmes exponeringstid per inställning/uppriktning, om ens det.

Den stora fördelen för mig är förstås att jag tycker detta är superkul och verkligen utmanande att få till. Känns som jag är på god väg mot en för astrofoto med respektabla fokallängder och upplösning praktiskt fungerande set-up nu till slut efter ca 10 års experimenterande med detta :-)

Hela set-uppen är också lätt och i sammanhanget ”smidig” att transportera/bära med sig. Utan att bryta ryggen får man med sig allt som behövs i en enda vända till fots (monteras ett bärhandtag mellan tubringarna på reflektorn så blir den som en typ väska att bära i handen).

Det ”klumpiga” i min set-up är förstås 5 tums newtonreflektorn, men tycker den motiverar sin plats med mycket optisk prestanda per krona, då allt detta också, jämfört med traditionell astrofotoutrustning med typ motsvarande prestanda, är en närmast anorektisk budgetlösning :-)

Sedan avslutningsvis några bilder på det hela:

Bild 5)
Barn Door Isosceles-6007.jpg
Bild 6)
Barn Door Isosceles-6008.jpg
Bild 7)
Barn Door Isosceles-6010.jpg
Bild 8)
Barn Door Isosceles-6012.jpg
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Just gjort klart en video om årets version av Barn Door Trackern och tillkomsten av andromedabilden:
https://youtu.be/rA64zdy64gA" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Filat lite på videon, tyvärr går det inte byta ut en redan existerande video mot en ny med bibehållen URL, så här är därför den nya:
https://youtu.be/KiHZLpdkKM0" onclick="window.open(this.href);return false;
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Fredrik Karlsson

Post by ThomasK »

En fröjd att se din uppfingsrikedom och egna lösningar på barndooren.
Thomas Karlsson

Return to “Bilder”