Mars i opposition Okt 2020 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Mars i opposition Okt 2020 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars i opposition Okt 2020
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: C9,25 EdgeHD
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Jag har ägnat några dagar åt att försöka lära mig programmet Winjupos och laddade ner de bästa Marsbilderna från förra årets opposition från ALPO Japan, totalt 265 bilder och behöll 9 stycken som fick ingå i denna projektion som visar Mars sydkalott från oktober 2020.
Bilderna är tagna av några av världens bästa amatör planetfotografer men några har använt profsteleskop som exempelvis 1m teleskopet vid Pic-du-Midi eller 1m Chilescope. Bilderna med bäst upplösning är tagna den 24:e oktober vid observatoriet vid Calern i södra Frankrike som består av 2 st 1-meters teleskop med nypolerade speglar. Dessa är de skarpaste bilderna som någonsin tagits av Mars från Jorden och uppvisar detaljer i polarisen.

Från början var min tanke att göra en animation för hela oppositionen för att visa iskalottens förändring över perioden.
Men dels var den väldigt liten och arbetsinsatsen var för stor och det var svårt att få den precisionen i mappningarna så det projektet får vänta tills nästa opposition eller kanske näst-nästa :geek:
Denna bild har jag jobbat på i 4 dagar med efterbehandling i Photoshop.

Obs! Liksom tidigare för Jupiterprojekten har jag mappat polen så att den visar betydligt mer än bara ner till ekvatorn då jag tycker att det förhöjer den visuella upplevelsen så eventuella framtida Marsresenärer kommer inte att kunna se planeten riktigt så här när de närmar sig.

/*Peter R

Bild credit:

* 2020-10-31-0200.0 Damian Peach / Chilescope

* 2020-10-31-0218.0 T Legault / F Colas / JL Dauvergne / S2P / IMCCE / OMP / Pic-du-Midi

* 2020-10-10-0254.0 T Legault / F Colas / JL Dauvergne / S2P / IMCCE / OMP / Pic-du-Midi

* 2020-10-24-0146.0 Damian Peach / Chilescope

* 2020-10-24-2117.4 David Vernet / Jean-Pierre Prost / Philippe Cambre / Calern Observatory -France

* 2020-10-30-0216.9 Damian Peach / Chilescope

* 2020-10-30-2307.0 T Legault / F Colas / JL Dauvergne / S2P / IMCCE / OMP / Pic-du-Midi

* 2020-10-31-0200.0 Damian Peach / Chilescope

* 2020-10-31-0218.0 T Legault / F Colas / JL Dauvergne / S2P / IMCCE / OMP / Pic-du-Midi

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Mars i opposition Okt 2020 - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Det här måste ju vara en nästan unik bild. Jag försökte leta efter polarprojektioner av Mars från jordbaserade teleskop, men hittade väldigt få och ingen lika skarp som den här. Det finns ju en hel del närbilder från rymdsonder av polerna, men då får man inte den här överblicken.
Thomas Karlsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars i opposition Okt 2020 - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Otroligt snygg och intressant bildbehandling av Mars sydpol.

Verkligen fint jobbat Peter :good:

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars i opposition Okt 2020 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Thomas och Torbjörn,
Det här måste ju vara en nästan unik bild. Jag försökte leta efter polarprojektioner av Mars från jordbaserade teleskop, men hittade väldigt få och ingen lika skarp som den här. Det finns ju en hel del närbilder från rymdsonder av polerna, men då får man inte den här överblicken.
Nej, jag har inte heller hittat några globala projektioner av amatörer mappade på polerna så jag tyckte det var intressant att ta fram denna bild som representerar det bästa man kan förvänta sig av jordbundna teleskop.
1-meter teleskopet på Pic-du-Midi bekostades och installerades av NASA på 60-talet för att ta högupplösta bilder på månen för att förbereda månlandningarna några år senare.
Vid Calern observatoriet i södra Frankrike fanns 2 nerlagda 1-meters teleskop som hade använts för interferometri i IR. Några entusiaster har lyckats ge dem nytt liv genom nypolerade speglar. Den som kallas Omicron tog 16 månader att slipa och är det teleskop som natten mellan 24-25 okt 2020 gav den bästa bilden av Mars under en magisk kvart. Enligt fotograferna erhöll de en upplösning på 0,14 bågsekunder vilket skulle motsvara teleskopets teoretiska gräns.
Här är en bild tagen på M51 med det teleskopet:
http://www.astrosurf.com/uploads/monthl ... c320ae.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Naturligtvis kommer vi aldrig att komma i närheten av den upplösningen men jag tar med mig nya arbetsmetoder som jag hoppas kan förbättra mina egna planetbilder framöver när gasjättarna Jupiter och Saturnus kommer att stiga högre på himmeln och det kommer en ny Mars-opposition om exakt ett år.

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Mars i opposition Okt 2020 - Peter Rosén

Post by stoffe »

Supebra Peter! Väldigt fina detaljer! Ibland får man vända och vrida på objekten för att detaljer som inte hamnar mitt i blickfånget ska synas bra.

När åker vi till Pic-du-Midi och kör planetfotohelg? 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars i opposition Okt 2020 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Supebra Peter! Väldigt fina detaljer! Ibland får man vända och vrida på objekten för att detaljer som inte hamnar mitt i blickfånget ska synas bra.

När åker vi till Pic-du-Midi och kör planetfotohelg? 8)
Tack Stoffe :D
Ja, det vore absolut en dröm men vi får troligtvis höja nivån på våra egna planetfoton en del innan vi kan räkna med att få en inbjudan.
Men jag tycker att det är fantastiskt av fransmännen att de har låtit några uttjänta observatorier eller teleskop i den här storleken få ett nytt liv i händerna på amatörer / halvproffs och studenter. Planetbilderna de tar ligger inte långt efter Hubble i fråga om upplösning.
Exempelvis denna bild på Saturnus från Pic-du-Midi med en Encke-division som en obruten ring hela varvet runt. Lite artefakter och kantstuds kan man se bl. a. där C-ringen löper framför planeten men det är nog ofrånkomligt med CCD-kameror i komination med bildbehandlingen.
https://www.webastro.net/uploads/imagep ... def0f3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; .
En bild på M51 med 1-meters teleskopet vid Calern-observatoriet vid första testet under stjärnorna för att stämma av att allting funkade som det skulle. Autoguidningen var ännu inte på plats. Den kan nog närmast liknas vid en HyperStar då den ligger på f/2,88 i primärfokus http://david.vernet.free.fr/C2PU/C2PU_M51.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

/*Peter R

Return to “Bilder”