Solen i Ha 210925 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Solen i Ha 210925 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen i Ha 210925
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Lunt LS60THA / B1200FTPT
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Det var näst intill perfekta förhållanden i lördags så jag kunde fotografera solen kontinuerligt i en timma och även observera visuellt utan avbrott.
Protuberanserna var inte så imponerande men ytan börjar vakna till liv med mycket aktivitet, främst runt solfläcksregionerna AR2871 (övre) och AR 2872 (nedre).
/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Solen i Ha 210925 - Peter Rosén

Post by Miska »

Snyggt! :good:
Tänkte kommentera på instagram också, men sen blev inte det av bara så det får duga här. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Solen i Ha 210925 - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Oj så fint! Härliga detaljer på vår närmaste stjärna :good:

Magnus A.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen i Ha 210925 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Miska och Magnus :D
Det var mycket jobb med efterbehandlingen bl. a. på grund av att mitt kamerachip är för litet för att ta in hela solen och dessutom är fältet ojämnt belyst när intrimningen av tryck och tilt är optimal.
Jag har lagt ihop 12 sekvenser för att få den så bra som möjligt men förhoppningsvis hittar jag en optimal arbetsmetod som gör att det kan gå lite fortare i framtiden.
Min kamera köpte jag 2008 så en monokamera med större sensor och mer än 8 bitar står på önskelistan :good:

/*Peter R
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Solen i Ha 210925 - Peter Rosén

Post by Miska »

Peter R wrote:Tack Miska och Magnus :D
Det var mycket jobb med efterbehandlingen bl. a. på grund av att mitt kamerachip är för litet för att ta in hela solen och dessutom är fältet ojämnt belyst när intrimningen av tryck och tilt är optimal.
Jag har lagt ihop 12 sekvenser för att få den så bra som möjligt men förhoppningsvis hittar jag en optimal arbetsmetod som gör att det kan gå lite fortare i framtiden.
Min kamera köpte jag 2008 så en monokamera med större sensor och mer än 8 bitar står på önskelistan :good:

/*Peter R
Jag har glada nyheter till dig Peter. Player One Astronomy släppte precis en bomb med nyheter:
https://player-one-astronomy.com/produc ... ar-camera/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen i Ha 210925 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Miska,

Jag har tittat på dem och de verkar prisvärda och jag gillar tiltfunktionen som sägs kunna åtgärda Newtonringar vilket jag har problem med så fort jag sätter på en barlow.
Sedan har jag svårt att förstå hur man samtidigt ska kunna behålla skärpeplanet om man tiltar kameran aldrig så lite men det kanske är frågan om väldigt små vinklar för att åtgärda problemet.
Bildexemplena tagna med deras planetkameror är förstklassiga men deras solfoton känns inte så inspirerande men det kan ju bero på bildbehandlingen.
Sedan kommer frågan om drivrutiner, om möjligt vill jag kunna fortsätta att köra på Mac. Det är mycket att ta hänsyn till.

/*Peter R
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Solen i Ha 210925 - Peter Rosén

Post by Miska »

Peter R wrote:Tack Miska,

Jag har tittat på dem och de verkar prisvärda och jag gillar tiltfunktionen som sägs kunna åtgärda Newtonringar vilket jag har problem med så fort jag sätter på en barlow.
Sedan har jag svårt att förstå hur man samtidigt ska kunna behålla skärpeplanet om man tiltar kameran aldrig så lite men det kanske är frågan om väldigt små vinklar för att åtgärda problemet.
Bildexemplena tagna med deras planetkameror är förstklassiga men deras solfoton känns inte så inspirerande men det kan ju bero på bildbehandlingen.
Sedan kommer frågan om drivrutiner, om möjligt vill jag kunna fortsätta att köra på Mac. Det är mycket att ta hänsyn till.

/*Peter R
Jag fick iaf min Neptune-M att fungera utan problem med senaste FireCapture och SharpCap, och det finns ASCOM drivrutiner också om man vill köra på andra program.
Ja du har ju mitt nummer så det är bara att höra av dig om du vill kika på min kamera! :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA

Return to “Bilder”