RS Oph - Anders Källberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

RS Oph - Anders Källberg

Post by Yquem »

Ny bild i galleriet
Objekt: RS Oph
Exponering: 88*1s
Fotograf: Anders Källberg
Teleskop: Canon 70-200mm f/2.8
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: Den återkommande (recurrent) novan RS Oph har nu en magnitud runt 5. Det är den starka stjärnan mitt i bildens undre del, c:a en fjärdedel upp från underkanten. Zoomen på 200 mm, ingen följning.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: RS Oph - Anders Källberg

Post by Hans Bengtsson »

Bra initiativ och en utmärkt bild! Man ser stjärnor ner till magnitud 12 utan problem, och även något djupare än så när man tittar noga.

Det är verkligen roligt när astrofotografer fångar ovanliga händelser som denna.

Den visuella magnituden för RS Oph var 6.2 - 6.3 under perseidnatten 12-13 augusti då bilden togs. Nu har ljusstyrkan sjunkit till ca 7.0.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: RS Oph - Anders Källberg

Post by timokarhula »

Angående rekurrenta novor. Finns det några svenska studier eller observationer av T Corona Borealis när den hade sitt senaste utbrott 1946? De äldsta obsarna i SVO är av Gunnar Darsenius från 1951. Kanske Elis Dahlgren eller Rune Fogelquist såg T CrB?

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: RS Oph - Anders Källberg

Post by Hans Bengtsson »

Det är en bra fråga. Jag vet att jag har letat efter svenska spår av utbrottet 1946 utan att hitta några. Den person jag närmast tänker på är Gunnar Larsson-Leander som vid det laget var en erfaren variabelobservatör, men några obsar av T CrB 1946 från honom eller annan svensk känner jag inte till.

Man får också tänka på att den ljusaste delen av utbrottet var kortvarigt och ägde rum i februari, en månad då vi brukar ha mycket moln.

Vid utbrottet 1866 arbetade som observator i Lund den minst sagt variabelintresserade Nils Dunér, men inte heller i det fallet har jag sett några publicerade obsar. Finns kanske i någon loggbok?

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: RS Oph - Anders Källberg

Post by timokarhula »

Vid tillfälle ska jag studera Åke Odelbergs astronomiska noteringar (mellan 1938-1980 ?). Han skrev som så alla på den tiden i (svårtydd) skrivstil men det går säkert att tyda ifall han observerade T CrB 1946.

/Timo K
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: RS Oph - Anders Källberg

Post by Yquem »

Hans Bengtsson wrote:Bra initiativ och en utmärkt bild! Man ser stjärnor ner till magnitud 12 utan problem, och även något djupare än så när man tittar noga.

Det är verkligen roligt när astrofotografer fångar ovanliga händelser som denna.

Den visuella magnituden för RS Oph var 6.2 - 6.3 under perseidnatten 12-13 augusti då bilden togs. Nu har ljusstyrkan sjunkit till ca 7.0.

Mvh
Hans Bengtsson
Tack Hans!
Trevligt att även såhär pass enkla bilder uppskattas. Jo, gränsen ligger någonstans runt 12,5. Svagare än så var svårt att få fram mot den ljusa Stockholmshimlen. Kanske gör jag ett nytt försök i Västmanland om några dagar. Har du någon länk till en sida där man kan hitta aktuell magnitud på RS Oph?
/Anders
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: RS Oph - Anders Källberg

Post by Hans Bengtsson »

Det snabbaste sättet är att gå till AAVSO

https://www.aavso.org" onclick="window.open(this.href);return false;

Vid ”Pick a star” skriver du
RS Oph
och sedan klickar du ”Check recent observations”.

Sedan har vi ju också vår svenska variabeldatabas SVO, och en tråd här på Astronet, ”RS Oph i utbrott”.

Från SVO ...

http://var.saaf.se" onclick="window.open(this.href);return false;

... kan man generera ett diagram som ser ut som nedan, och som enbart visar obsarna som gjorts inom SAAF/V. Nu har det varit för mycket moln de senaste två nätterna, så vi har i nuläget inga obsar efter natten 13-14 augusti.

Mvh
Hans Bengtsson
047C924A-F8B0-4004-BA1F-A99D421A0795.png
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: RS Oph - Anders Källberg

Post by Yquem »

Tack Hans för ditt utförliga svar! Tråden här hade jag missat. Ska kolla på den.
/Anders
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: RS Oph - Anders Källberg

Post by timokarhula »

timokarhula wrote:Vid tillfälle ska jag studera Åke Odelbergs astronomiska noteringar (mellan 1938-1980 ?). Han skrev som så alla på den tiden i (svårtydd) skrivstil men det går säkert att tyda ifall han observerade T CrB 1946.

/Timo K
Tyvärr, det finns ingen notering av att Åke Odelberg observerade T CrB i februari 1946. Däremot fick han besök i observatoriet Stjärnstugan den 11 februari 1946 som syns på sidan från loggboken. Sedan syns Corona Borealis bäst på morgonen i februari. Kanske finns någon av hans observationer i AFOEV?
20210824_152825.jpg
/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: RS Oph - Anders Källberg

Post by Hans Bengtsson »

Bra att du kollade! Odelberg fick verkligen många besök i observatoriet.

Det finns ingen Odelberg i AFOEV-förteckningen över observatörer, jag kollade nu för säkerhets skull. Jag har även tidigare gått igenom alla svenska observatörer i arkivet, och hämtat hem deras obsar (inklusive mina egna) så att de i slutändan (också tack vare Thomas K) hamnat i SVO.

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Bilder”