Jupiter - Hans H

Bilder från galleriet
Post Reply
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Jupiter - Hans H

Post by hahied »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 70ms, 600/2000
Fotograf: Hans H
Teleskop: TEC 160 FL
Kamera: ASI 6200 MC Pro
Kommentar: Jupiter stryker över hustaken mellan trädgrenar sett från min trädgård i Malmö. Här är mitt försök från natten till idag innan molnen gled in. Io ger sin skugga ovan röda fläcken. Mjukvara ASICAP, PIPP, AS3!, Registax6, PS CC.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Jupiter - Hans H

Post by hbar »

Hej Hans

Gratulera till fin bild på Jupiter.

Du anv FFC, har du någon erfarenhet av televue powermate? Mest undrade om du kunde säga något om skillnaden eftersom TV är den som vanligen används.

Din Gutenkunst ADC är inte heller så vanlig. Är det pro varianten eller deras standard du använde? Jag har själv byggt en LADC och fick min planetkamera med posten idag så jag skall också försöka komma igång med detta,

/Håkan
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Jupiter - Hans H

Post by hahied »

Hej Håkan

Tack för positiv kommentar.

Jag har förutom FFC även tillgång till PM 2” både som 2x och 4x. Till mina planetfoto använder jag FFC eftersom jag önskar förstoringsfaktor cirka 3x för att komma till runt f/21 på min refraktor. Med FFC är det lätt att variera förstoringsgraden genom att ändra avstånd mellan FFC och kamerasensorn. Den klarar allt mellan 2x till 8x utan problem. Jag brukar dock använda PM 2x till solfoto Ha samt månfoto.

FFC har suverän optisk kvalitet. Är den bättre än PM? Vet ej. Jag har inte gjort någon test med båda på samma objekt. PM är hur som helst också väldigt bra.

Gutekunst ADC gillar jag skarpt. Jag har modellen ADC Compact. Den mekaniska konstruktionen är stabil och förtroendeingivande. När man justerar dispersionen håller sig objektet kvar helt stilla i synfältet tack vare den optiska konstruktionen. Varje exemplar levereras verifierat med ett utförligt optiskt testresultat. Min har ett Strehl på 0.993. Huruvida den är värd priset är naturligtvis till stor del subjektivt.

/Hans
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Hans H

Post by magnahrl »

Snygg bild med fint avstämda färger tycker jag.
Generellt är jag imponerad över kvalitèn på Jupiter/Saturnus bilderna här med tanke på hur lågt planeterna står :good:

Hälsningar,
Magnus A.
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Jupiter - Hans H

Post by hahied »

Tack Magnus!

Färgerna är som de kom ut från kameran med endast smärre efterjusteringar.
Även jag tycker att bilden kom ut bättre än jag trodde, alt endast 17° när bilden togs och med viss turbulens från hustaken.

/Hans

Return to “Bilder”