Saturnus Saturnus - Ronnie Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
sweron
Posts: 66
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Saturnus Saturnus - Ronnie Svensson

Post by sweron »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus Saturnus
Exponering: 60sek*RGB+IR
Fotograf: Ronnie Svensson
Teleskop: Celestron C14
Kamera: Atik 428EX Color
Kommentar: Jupiter stiger denna tid bara upp till 15 graders höjd från Lund sett, men den goda sikten denna natt gjorde att jag var tvungen att pröva min lycka! :) Bilden är tagen genom ett 14 tums Celestron CST utrustad med Barlow*2, ZWO ADC, filterhjul och en Omegon monokamera. Detta är utan tvekan min hitentills bästa bild på denna underbara planet!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus Saturnus - Ronnie Svensson

Post by Peter R »

Hej Ronnie,

Liksom för Frank Leverins fina Jupiterbild viewtopic.php?f=36&t=19912&p=94342#p94342" onclick="window.open(this.href);return false; hade jag missat din fina Saturnus men fick som tur var en andra chans när den dök upp på baksidan av senaste Telescopium.

Jag tror att du kan få den ännu bättre för du har en knivskarp Cassinidivision men bara längs en diagonal och så är den mindre skarp längs den motsatta diagonalen som jag har ringat in med röda markeringar. Jag antar att det är någonting med stackningen i AutoStakkert! som borde gå att åtgärda, då blir den perfekt :good:
m_6559-2PR.jpg
Och jag hoppas att även du fortsätter att lägga upp dina fina planetbilder i galleriet.

/*Peter R

Return to “Bilder”