M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Bilder från galleriet
Post Reply
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by bootz_98 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: 8*300s
Fotograf: Filip Gloria
Teleskop: Skywatcher 150/750 PDS
Kamera: Canon 600D(A)
Kommentar: Har gjort ett nytt försök på editering av Malströmsgalaxen, där jag nu försökt ”byta ut” bakgrunden, genom att använda starnet++ och sen ta bort bruset (nästan) helt mot en helt jämn bakgrund jag själv vill ha, där jag också behållt de små galaxerna i bakgrunden, sen också selektivt förstärkt de riktigt svaga signalerna runtom galaxen och haussa sönder det, så att man inte ser hur grusigt det är! Har behållt mitten av galaxens ”detaljer” (den är ju inte så detaljrik pga av så kort integrationstid) och dessutom utnyttjat det faktum att jag nu har modifierat min kamera, så att Ha-regionerna syns (dock som vita fläckar, som jag sen ändrade färg på helt enkelt!). Sen satte jag tillbaka stjärnorna när jag jobbat klart. Kanske lite ruskigt att ta bort bruset på det sättet jag gjorde, men jag skulle på att jag fortfarande använder en DSLR!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by wimvb »

Fin bild.
Det bästa sättet att minska brus, särskilt med en DSLR, är ju att ta fler exponeringar.
Vilken programvara använder du för bildbehandling? En del av bruset i din bild är färgbrus, och i PixInsight finns det verktyg för att minska det.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by bootz_98 »

Tack wimvb!
Jag förstår att bästa sättet att bli av med brus är ju att ta fler exponeringar (speciellt med DSLR), men samtidigt märker jag också andra flaskhalsar som jag tycker ställer till det för mig. En tydlig flaskhals med DSLR är ju batteritiden (även om jag har tre batterier så jag kan byta mellanåt, så blir det ju ändå något man behöver göra, sen ställa om osv... dessutom verkar sensorn bli mindre och mindre signalkänslig för varje timme som går, kan ju också vara att värmebruset blir starkare och den automatiska stretchingen som kameran gör gör att det ser svagare ut, trots att signalen finns där) där jag kollat på adaptrar, men eftersom jag verkligen inte har någon aning om hur de fungerar, så vågar jag inte chansa heller.
Jag är fortfarande i inlärofasen, och känner att det går framåt absolut, men som du säger så är 40 minuter inte mycket att komma med i astrofotograferingssammanhang.
Jag har försökt ta bort färgbrus, men jag måste nog sätta mig in mer i hur jag kan utnyttja inställningarna för att verkligen få ut det mesta av verktyget.
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by wimvb »

bootz_98 wrote:Tack wimvb!
...
Jag har försökt ta bort färgbrus, men jag måste nog sätta mig in mer i hur jag kan utnyttja inställningarna för att verkligen få ut det mesta av verktyget.
Vilket verktyg använder du? PS, PixInsight eller GIMP?
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by bootz_98 »

En kombination av Pixinsight och GIMP
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by wimvb »

bootz_98 wrote:En kombination av Pixinsight och GIMP
Pixinsight har multiscale median transform. Med det kan du ta bort färgbrus. Använd standard brusreducering, men byt ut target RGBK till Chrominance, restore Y. Du kan tillämpa en aggressiv brusreducering utan att försöra detaljer.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by Martin F »

Om du fotar hemma eller i närheten av uttag så köp en strömadapter till kameran! Det är en jäkla skillnad jämfört med batterier. Minskar nog uppvärmningen av kameran också till viss del tror jag.

Jag har kört med något liknande denna, funkar kanon:
https://www.batteries-online.se/laddare ... mkQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by magnuslar »

Hej!

Om du kör PI: har du testat Mure-denoise? Det är ett script. Funkar bara om du inte drizzlar, men det är det bästa brusreduceringsverktyget jag provat.

Håller med om att det är bättre att köra med batteri-eliminator :)

Magnus

Return to “Bilder”