Månmosaik 210420 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månmosaik 210420 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månmosaik 210420
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: C9,25 EdgeHD
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Det var många år sedan jag gjorde en mosaik på månen. 18 sekvenser på 1.000 bilder ingår i den här som har tagit 5 dagar att bearbeta.
Förhållandena var inte optimala på grund av en viss turbulens men ändå de bästa på mycket länge.
Jag tillbringade också mycket tid med att observera månen visuellt med binoviewern i 3 olika förstoringar som gav fantastiska och minnesvärda upplevelser.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Månmosaik 210420 - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Det var en fin månmosaik :good: . Det var väldigt länge sedan jag gjorde en sådan, blir mycket arbete. Den här har du lyckats fint med, det blir en väldig detaljrikedom.

/Torbjörn
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Månmosaik 210420 - Peter Rosén

Post by Lazze »

Det ser ut som fotat från en satellit i omloppsbana kring månen :D . Fantastisk detaljrikedom, förstår att det tar tid att behandla en sån bild.
Vad använder du för programvara för att sy ihop mosaiken?

/Lasse
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Månmosaik 210420 - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Obs av månen med binoviewer var säkert en fantastisk syn! Nån 3D effekt som en del vittnar om? Tyvärr har månobs för mig börjat bli lite enerverande pga "floaters"...
Härlig mosaik :good:

Magnus A.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månmosaik 210420 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Torbjörn, Lasse och Magnus,

Vad kul att det är flera som har gjort just månmosaiker samma kväll, det är inte ofta det sker.

Svårigheten var att jag har en äldre monokamera med litet chip och dåligt dynamiskt omfång så det blev många sekvenser för att täcka in hela månen och det är lätt att fräta ur högdagrar.
Jag har försökt mig på en ny teknik som går ut att jämna ut belysningen mellan terminatorn och ytterkanten vilket ökar strukturerna över hela den belysta ytan. Jag tycker också att det ger en ökad 3D-effekt.

Jag har tonat ihop bilderna i Photoshop och det fungerade bra för att varje bild var noga förnbearbetad för att ha samma ton som de närmaste grannarna, annars kan det vara svårt att få till en jämn yta utan ljusare eller mörkare zoner.

Vyn i binoviewern var magisk, verkligen som att flyga över månen. Det är en 2" Denkelmeier som har 3 olika förstoringar med ett inbytt skjutreglage så man behöver inte byta okular vilket är väldigt praktiskt.

/*Peter R

Return to “Bilder”