Månen - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Månen - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering: 1/320 sek, iso 200.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Vixen ED 100 SF
Kamera: Canon eos 6d
Kommentar: Tog den här mellan molnen i Fredags från min lilla balkong. Vixen ED100SF och Canon eos 7dmkII + 1,4 x extender.
Det är lite så här man får idka hobbyn nuförtiden, lynningt väder, och planeterna på helt fel plats på himlavalvet. Men, månen är alltid ett spännande objekt, skall försöka komma åt att ta lite närbilder med, under Mars månad.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Månen - Roger Utas

Post by staffastro »

Fin bild, med norr korrekt upåt...
Libration och belysning gör ju att man ser randbergen till Mare Orientale (Mt. Cordillera och Mt. Rook) ovanligt tydligt nere till vänster. Åtminstone hade jag själv inte sett dem så bra förut någon gång trots att jag hållit på länge med månfilmning.
Staffan S-m
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Månen - Roger Utas

Post by utas »

Tack!

Ja, jag höll mig på gränsen för överexponering, ville ha med fullmånens formidabla ljusstyrka!
Kul att du kunde identifiera mt. Cordillera och mt. Rook! Jag har inte analyserat vad som är synligt på bilden, mer än ”de gamla vanliga” områdena, tack för info!
Jag hade tur med seeingen under ca: en halvtimma, då körde jag på med lite olika kaneraibställningar, och kom fram till denna, 1/320, iso 200. Önskar jag haft den seeingen på Mars i höstas...

Blir lite närbilder med sct och monokameran framöver, om vädret tillåter! Månen står gynnsamt till nu, högt och bra på himlen!
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Månen - Roger Utas

Post by magnahrl »

Roger!

Du har verkligen lyckats få med fullmånens ljusstyrka -skärpan och kontrasten är det heller inget fel på, såvitt jag kan se. Härlig månbild :good:

Magnus A.
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Månen - Roger Utas

Post by skygazer »

Magnifik bild! Bravo!
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Månen - Roger Utas

Post by utas »

Tack, Magnus och Skygazer! Man får försöka att koncentrera sig på att göra nåt spännande med månen framöver!
Viggo T
Posts: 42
Joined: 2018-10-21 20:32:29
spamtest: JA

Re: Månen - Roger Utas

Post by Viggo T »

Hej Roger.
Jeg har tilladt mig at få lavet en kopi af dit meget flotte billede til eget brug. Det skal bruges til at identificere alle de små, ly-
sende områder ved næste fuldmåne.
Mvh Viggo.

Return to “Bilder”