Clavius - Hans H

Bilder från galleriet
Post Reply
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Clavius - Hans H

Post by hahied »

Ny bild i galleriet
Objekt: Clavius
Exponering: 20 ms, 16 fps, gain 160, 3000bilder
Fotograf: Hans H
Teleskop: TEC 160 FL
Kamera: ZWO ASI 6200MM Pro
Kommentar: Välkända Clavius från kvällen 26/11. Barlow till f/22 samt Baader R-filter. 500 bästa bilderna stackade i AS3.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Clavius - Hans H

Post by bootz_98 »

Otroligt! Man kan nästan se fotspåren!
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Clavius - Hans H

Post by magnahrl »

:good:
Magnus A.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Clavius - Hans H

Post by Peter R »

Hej Hans,

En hög bildskala och I grunden en väldigt fin bild på Clavius men jag tycker att du har gått lite hårt fram med brusreduceringen vilket har slätat ut de mindre kratrarna och sprickorna som jag ändå tror att du har fått med.
Jag är lite old school och uppvuxen med traditionnel silverfilm och störs sällan av lite brus och korn eftersom jag tycker att detaljerna är viktigast.
Jag har gjort en animation mellan din bild och en som jag tog 2011 http://astronet.se/view_image.php?id=1085&mode=large" onclick="window.open(this.href);return false; och försökt anpassa perspektivet trotts att de är plåtade vid något olika faser.

/*Peter R

id=1085&mode=large
clavius_20110213_210609-3H.gif
Tillägg:
Jag såg på animationen här ovan att det är en märkbar parallax mellan våra bilder så jag testade att göra en anaglyf (3D-bild med röd-cyan glasögon) och jag tycker att det blev en väldigt fin djupkänsla.
Clavius-3D.jpg
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Clavius - Hans H

Post by hahied »

Hej Peter,

Tack för dina synpunkter!
Det är nog så sant att jag ofta är lite väl generös med brusreducering. Troligen har jag lyckats dölja en del fina detaljer.
Din bild är dock exceptionellt bra med fina detaljer och ditt instrument hade vad jag förstår dessutom lite större apertur, 25 cm versus mitt på 16 cm.
På grund av hotande moln tog jag mina exponeringar tidigt på kvällen när månen fortfarande stod ganska lågt över hustaken. Det blev dock bättre resultat i slutändan än vad jag trott. Vid tillfälle ska jag "gå tillbaka till ritbordet" för att se om jag med mindre brusreducering kan pressa fram lite mer ur råbilderna.

Kul idé med 3D-bilden !!

/Hans
User avatar
TomBee
Posts: 62
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Re: Clavius - Hans H

Post by TomBee »

Väldigt fina bilder båda två och extremt kul att se den kombinerade.

//Tommy
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com ]

Return to “Bilder”