M31 och M33 Andromedagalaxen mm - Rolf Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

M31 och M33 Andromedagalaxen mm - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 och M33 Andromedagalaxen mm
Exponering: 25*1 min, f 2.8, 50mm
Fotograf: Rolf Johansson
Teleskop: Nikon 50mm normalobjektiv
Kamera: Nikon D800 DSLR
Kommentar: Alltid roligt med lite vidare vyer efter allt spanande på Mars med maximal förstoring. 50mm ger bra överblick. Borta till höger syns Carolines ros.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: M31 och M33 Andromedagalaxen mm - Rolf Johansson

Post by hellbom »

Mycket bra bild. Jag gissar du använde vanlig fotostativ. Vad heter din stack program? :)
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: M31 och M33 Andromedagalaxen mm - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Tack! Inget särskilt märkvärdigt men har man kämpat med ekvatoriella monteringar, autoguidning och annat ett tag så kan det vara skönt att fotografera med en vanlig kamera som omväxling. Helt riktigt har jag använt ett vanligt, hyfsat kraftigt, fotostativ med kulled där jag monterat en Astrotrack stjärnföljare av äldre modell. Skulle nästan gått utan stjärnföljare om jag kortat ner exponeringarna till säg 20s.

Det blev ca 25 bilder och de är stackade i Pixinsight som jag använder till det mesta som har med astrofoto att göra. Ett oerhört kompetent program vars förmågor jag själv bara förmår matcha till en bråkdel.

Vänliga hälsningar
Rolf J
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: M31 och M33 Andromedagalaxen mm - Rolf Johansson

Post by Shimonu »

Väldigt coolt perspektiv när man ser flera objekt på det viset och en tydlig skillnad i densitet av stjärnorna från ena sidan av bilden till andra.

Return to “Bilder”