Mars - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Orion Optics OMC-200
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Jag har inte observerat Mars på ett tag men riggade teleskopet i natt då det var ovanligt stjärnklart.
Trots turbulensen som kom och gick kunde jag sätta på ett 7 mm okular som ger 571x.
Senare satte jag på binoviewern med en förstoring på 400x och fick mina bästa vyer av Mars någonsin, helt magiskt.
Bilden är en första redigering och jag ska se om det går att förbättra den.
Jag körde utan ADC och har korrigerat färgbrytningen i Photoshop

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Martin F »

Wow! Riktigt fascinerande att man kan få med så mycket detaljer!
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Mars - Peter Rosén

Post by magnahrl »

:good:

Magnus A.
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Mars - Peter Rosén

Post by hahied »

:good: Hur många frames samt vilken exponeringstid kan du komma ner till med din kamera och den aperturen med använd fokallängd ?

/Hans
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nu har jag uppdaterat bilden genom att handplocka de 450 bästa frames av 1.500 i 2 på varandra följande sekvenser vilket blir totalt 900 frames av 3.000.
Jag tror att resultatet blev en liten förbättring.
Hur många frames samt vilken exponeringstid kan du komma ner till med din kamera och den aperturen med använd fokallängd ?
Jag körde på 7,5 bilder/sekund så en sekvens på 1.500 frames tar 3 min 20 sek. Exponeringstiden var 40 millisekunder.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Det blev en riktigt fin bild av Mars :) Fint jobbat! Det gäller att passa på nu när den röda planeten är i ett så gynnsamt läge.

/Torbjörn
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Snyggt!

Det känns som om de Mars-bilder som tagits den här hösten är de bästa Mars-bilder som någonsin tagits från svensk horisont!?

Mvh
Hans Bengtsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Mars - Peter Rosén

Post by jwarell »

Ja, riktigt snyggt! Fina detaljer, skarp rand, inga högpassartefakter. Mycket tydlig nordlig polarhätta, dessutom med inre struktur. Intressant med så tydliga blå iskristallmoln över ekvatorn vid morgonranden.

På den höjd som Mars kulminerar nu klarar man sig inte riktigt utan dispersionskorrigering, men det går att komma undan utan ADC nu. Din bild verkar inte lida alls av att ha tagits utan ADC.

Vackra färger också - de är förstås avsevärt mer saturerade än de man ser visuellt. I min T52 var norra polarhättan svagt blåaktig i förrgår natt jämfört med den vita, ngt svagt gulaktiga kalotten, men färgen är mycket svag. Färgen på Mars generellt uppfattar jag aldrig som kopparröd utan snarare "koppargul". De allra flesta fotografer överdriver den röda färgen eller förstärker färgerna långt mycket mer än det visuella intrycket, man får dra försiktigt i spakarna. Det är bra att ha den visuella aspekten som riktmärke vid färgbalansering.

Fler sådana bilder Peter! :D

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Mars - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Vid Mars-oppositionen 1948 gjordes en intressant undersökning vid Urania-observatoriet i Fredriksberg, Danmark, angående färgen på Mars i observatoriets refraktor (diameter 25 cm, brännvidd drygt 400 cm). Förstoringarna som användes var 250x och 500x..

Observatoriets ägare, den stridbare Carl Luplau Janssen, lät 280 skolelever oberoende av varandra (?) välja på färgerna vit, gul och röd. Utfallet blev:

Vit: 143
Gul: 115
Röd: 22

Däremot tyckte samtliga att Mars sedd för blotta ögat var röd.

Knut Lundmark skriver i en kommentar till resultatet:
”Det synes mig att ju större det använda instrumentet varit desto vitare har planeten framträtt”.

Källa: Tidskriften Cassiopeia, år 1948.

Mvh
Hans Bengtsson

Return to “Bilder”