Mars - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering: 2 min video, 60 FPS
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Jag satte klockradion på 02.50 inatt och gick upp för att fota Mars igen. Teleskopet hade stått på kylning sedan igår kväll. Färgbilden är tagen 01.18 UT och IR-bilden är tagen 01.38 UT. Jag använde en 2.5X Barlowlins, filmade 2 minuter video med 60 FPS och använde de 30% bästa bilderna. Filmade med IC Capture, stackade med Autostakkert!2, wavelets i Registax 6 och lite efterbearbetning i GIMP. Färgbilden är tagen med ett IR-blockfilter och IR-bilden är tagen med ett Astronomik 742 IR filter. På färgbilden ser man ett orografiskt moln strax till höger om planetens centrum och på planetens norra del syns Olympus Mons.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by hellbom »

Mycket bra bild. Svartvit ser skarpare ut. Några andra i den här gruppen har skickat in Mars bilder. Ibland ser man syd polen, men inbland är det nord polen (snö). Vad är rätt? Stellarium visar inte. Jag är på gång med barlow 2x i hop med min refraktor 600 mm, inga foto ännu. Var går gränsen antal brännvidd för fotot på Mars? :)
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

@ hellbom: Tackar! Den svartvita bilden är tagen i IR-spektrum. Det är (vid den här oppositionen) sydpolen man ser. Det varierar hur man orienterar planeten på bilden. Jag brukar orientera kameran som man ser planeten på himlen men det mest "korrekta" är nog att ha söder uppåt...

Jag använde ungefär 5000 mm brännvidd när jag fotade. Prova med din 2X Barlow och fota nu när Mars är såpass stor.

/Torbjörn :)
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by jwarell »

Verkligen inte dåligt att fånga det orografiska molnet över Arsia Mons! Olympus Mons längre norrut nära centralmeridianen ses med en mörk ring på flanken av vulkanen med ljust centrum, men inget moln där.

Vi får hålla koll på denna region, om ett par veckor när den är synlig härifrån igen är förhoppningsvis molnaktiviteten större. Sommaren har förflutit lite längre, mer is har sublimerat från södra kalotten och bidragit med kondenserbar koldioxid till atmosfären.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Hans Bengtsson »

Det är verkligen imponerande hur många utsökta Mars-bilder som tas den här hösten!

En sak jag funderar lite på:
Många med mig är nog måttligt hemmastadda i areografi, dvs Mars-motsvarigheten till geografi. Det vore jättebra, tycker jag, om en del bilder kunde ges även i en variant där några av de viktigaste formationerna namnges. Lärorikt om inte annat.

Mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Snyggt Torbjörn :good:
Mycket bra bild. Svartvit ser skarpare ut. Några andra i den här gruppen har skickat in Mars bilder. Ibland ser man syd polen, men inbland är det nord polen (snö). Vad är rätt? Stellarium visar inte. Jag är på gång med barlow 2x i hop med min refraktor 600 mm, inga foto ännu. Var går gränsen antal brännvidd för fotot på Mars? :)
Det diskuteras ofta åt vilket håll bilden ska visas och vi är inte alltid helt konsekventa.
Men det finns en viss koncensus att bilderna ska visas upp-och-nervända så som man oftast ser dem i ett teleskop och då visas syd upp.
Det är den polkalotten som syns just nu på Mars.

Som Torbjörn säger så testa att komma igång med den utrustning du har. Mars kommer att bli liten med bara 1.200 mm men det är å andra sidan lättare att få en snygg bild i liten skala när man börjar. Räkna med att diametern kommer att vara ca 1/4 mot Torbjörns bild.
Det är verkligen imponerande hur många utsökta Mars-bilder som tas den här hösten!

En sak jag funderar lite på:
Många med mig är nog måttligt hemmastadda i areografi, dvs Mars-motsvarigheten till geografi. Det vore jättebra, tycker jag, om en del bilder kunde ges även i en variant där några av de viktigaste formationerna namnges. Lärorikt om inte annat.
Det är en väldigt bra opposition i år med rimlig höjd (30-35° från Stockholm) och bra storlek, det kan förklara alla fina bilder.
Förra oppositionen för 2 år sedan var Mars en riktig lågsniffare och jag var ganska ensam om att fotografera planeten på bara 3-5° höjd över hustaken.

Bra idé med annoterade bilder :good:

/*Peter R

Return to “Bilder”