NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6992 Eastern Veil Nebula
Exponering: 42 x 300 sek ISO 1600
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Sky-Watcher Esprit 100 ED Pro
Kamera: Nikon D810A
Kommentar: Här kommer en första bild tagen med mitt nya teleskop. Inför den här säsongen så kände jag att det var dags att återigen börja gräva efter dessa gamla och avlägsna fotoner efter flera års uppehåll. Mycket har hänt på marknaden sedan jag fotade sist så lite nya prylar fick det lov att bli. Främst ett nytt teleskop, ett SW Esprit 100 med flattner och elektroniskt fokuserare från ZWO. För guidning blev det ZWO Mini guidescope och deras ASI 120MM-Mini som guidekamera. Allt styr jag med en ASIAir Pro. Måste säga att jag är grymt imponerad av ASIAir Pro, allt bara fungerar. Har haft några enstaka hickups men på det stora hela så flyter allt på väldigt bra. När jag tog den här bilden så flöt allt på perfekt i knappt 4 timmar, inklusive en meridian flip efter ca 1h. Läste att i nästa version (v1.5) så kommer autofokus vilket blir ett välkommet tillägg.

Exponering: 42 x 300 sek. ISO 1600 med ett Astronomik UHC clip-in filter till Nikon. Stackning och kalibrering är gjord i PixInsight, sista finliret i Photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Göran Strand

Post by Miska »

Riktigt snyggt Göran, bra jobbat!
Förklara gärna "hickupsen" som du fick med ASIAir:en så vi andra vet vad som kan hända. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Göran Strand

Post by kribba »

Snyggt :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Göran Strand

Post by MrZ »

Snyggt blev det helt klart!

Fina runda stjärnor ända ut i kanterna, ett bra köp!
Även bra behandling, tex gillar jag att stjärnorna inte är utfrätta och har behållit färgerna!

MVH/Zoltan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Göran Strand

Post by Jonas »

Vackert Göran!

Grattis till att du letat dig tillbaka till "djuprymden".

Jag själv har haft ett längre uppehåll (av olika orsaker) men hoppas denna höst/vinter, vara på bana igen.

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Göran Strand

Post by gost »

Tack för era kommentarer!
Miska wrote:Riktigt snyggt Göran, bra jobbat!
Förklara gärna "hickupsen" som du fick med ASIAir:en så vi andra vet vad som kan hända. :)
Det som har hänt ett par gånger är att ASIAir tappat kontakten med monteringen. Idag kör jag via seriekabel in i handkontrollen, planerar att köpa en EQMOD-kabel för att kunna ansluta direkt till monteringen och slippa gå via handkotrollen. Det besvärliga med detta fel är att för att koppla upp mot monteringen måste man göra en ny star alignment via handkontrollen.

Sen har systemet hängt sig en gång och då vet jag inte om det berodde på mjukvaran i ASIAir eller på min iPad, skulle gissa på mjukvaran i ASIAir.

Men på det stora hela så rullar det på riktigt bra och jag är väldigt nöjd. Otroligt skönt att slippa ha en dator kopplad och att man enkelt kan övervaka allt via en telefon eller surfplatta.
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Göran Strand

Post by Pelle »

Verkligen snygg bild! Grattis till nya utrustningen - kombon med ESprit och fullformat verkar funka bra!
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2

Return to “Bilder”