Nordamerika nebulosan Mosaik - Martin Svenson

Bilder från galleriet
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Nordamerika nebulosan Mosaik - Martin Svenson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7000 Sökresultat Webbresultat NGC7000 Ha Nordamerika nebulosa
Exponering: HA:16x3min.
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Celestron CGX / ASA N10 @f3.6
Kamera: ASI1600mm-c
Kommentar: Säsongens första! Denna är långt ifrån klar men och ser det mer som ett proof of concept för hur man kan använda sig av en och samma tub för olika objekt. Bilden är en mosaic på 16 paneler vardera 3 min vilket ger en total tid av enbart 48 min. Måste säga att jag är förvånad, hade mer tänkt det som ett test för att kolla hur mycket överlapp som krävdes för en sådan stor mosaik men det blev en ganska trevlig bild.

Datan är binnad 2x2 och sen ytterligare binnad i PI för att skapa bättre signal-brus förhållande. Inga flats, bias eller darks är använda så finns potential att förbättra ytterligare utan mer integrering. Vissa skarvar syns ganska tydligt pga av slöjmoln som gjorde några paneler riktigt brusiga. Tror att va 20 min per panel hade gjort en enorm skillnad och att dessa då hade försvunnit.

Med SGP blir det nästan lika lätt att ta en mosaik som en vanlig bild, men.. Den stora "game changern" här är en mjukvara som är ny för mig, Astro Pixel Processor.

Att göra en så stor mosaic PI är extremt arbetskrävande men med APP är det ungefär lika smidigt som att stacka bilder i DSS. En 10 min turoial och sedan kunde jag börja stacka. Kan varmt rekommendera för er som inte testat! Någon som har kört APP här och i så fall vad tycker ni?

Det jag gillar mest med resultatet är hur små stjärnorna blir vilket framhäver nebulosan. Detta är ett 7nm som ger hemska halos men har ett nytt 3nm som kommer ge ännu tightare stjärnor så ser verkligen fram mot att testa det tillsammans med lite lägre integrering.

/Martin

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Nordamerika nebulosan Mosaik - Martin Svenson

Post by Martin F »

Ser riktigt bra ut! Nu blir jag dels sugen på att komma igång med fotandet och dels sugen på att testa APP :D

En sak dock - jag har hört/läst att man inte vinner någonting alls på att binna när man fotar med CMOS som du gör. Möjligen mjukvarubinning i efterhand.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Nordamerika nebulosan Mosaik - Martin Svenson

Post by MartinS »

@Martin F Tackar! Ser fram mot nya bilder från dig. Kan vara så att man inte vinner på binning eftersom utläsningsbruset är så lågt på en CMOS? Men däremot finns det en annan fördel och det är filstorleken. Denna bilden skulle bli någon stans kring 120 megapixel så blir tungt att jobba med. :green:

Eftersom varje panel blir ganska brusig är det ingen ide att titta på dem i full upplösning ändå. Dock bör binning göra ganska stor skillnad eftersom det blir en slags medelvärdesbildning av en grupp pixlar?

Testa APP, de har 30 dagars trial!

Return to “Bilder”