Jupiter - Viktor Abelin

Bilder från galleriet
Post Reply
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Jupiter - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1min 33sek video
Fotograf: Viktor Abelin
Teleskop: GSO 10" f/4
Kamera: Xiaomi Mi Note 10
Kommentar: Äntligen lite förbättring i mina planetfoto. Förbättringar: filma i 4k med digital zoom (ca 1.5x), vindstilla så kunde filma längre, personlig utveckling i efterbehandling (framförallt i Registax).

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Viktor Abelin

Post by magnahrl »

Fin bild på Jupiter med GRS och vad jag tror är Callistos skugga? Jag observerade Jupiter igår med min 6" MAK i 113X och 200X och såg till min stora glädje Callistos mäktiga skugga och GRS. Din fina bild illustrerar precis det jag såg. Jag tror det är första gången jag såg Callistos skugga. Io och Europas transit och skuggor är vanliga, Ganymedes dito ganska ovanliga och Callistos "rare". Någon bättre bevandrad i ämnet kanske kan rätta mig? :shy:
Nåväl, tack för bilden Viktor :good:

Magnus A.
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Jupiter - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Tack. Jo visst är det Callistos skugga. Skrev det i bildkommentaren i efterhand så glömde lägga till det här med. Jag hade inte koll på vilka transits som är vanligast. Extra kul då ifall jag alltså fångade något mer ovanligt, tack för den infon!
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter - Viktor Abelin

Post by jwarell »

Kul att se dina bilder Viktor, fantastiskt vad man kan åstadkomma med en vanlig mobilkamera! :good: Beroende på vad du har för bildbehandlings/stackningsprogram så kan det vara bättre att låta detta göra omsamplingen till större bildskala - digital zoom är nog inte optimal för planetfoto.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Jupiter - Viktor Abelin

Post by Viktorious »

Tack Johan. Min procedur är PIPP (mp4 till avi) - Autostakkert för stacking (med RGB align) - Registax för wavelets och RGB balans (+lite extra align om det behövs). Finns det några andra (bättre) program?
Annars var just att använda digital zoom en av förbättringarna, även om det tog och gick emot det sunda förnuftet. Men jämförelsen mot att croppa mer i PIPP visade det resultatet. Kan mycket väl vara jag som använder något av programmen dåligt (ny gällande planet-foto).
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.

Return to “Bilder”