Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1 min video, 15 FPS
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Den här IR-bilden av Jupiter tog jag igår kväll. Jag använde en 2.5X Barlow och filmade en minut med IC Capture (15 FPS för ljusstyrkan var rätt dålig) och stackade de 20% bästa bilderna med Autostakkert!2, skärpning med Registax 6 och lite efterbehandling med GIMP. Det var helt hopplöst att få någon vettig färgbild men det gick lite bättre med IR-passfilter Astronomik ProPlanet 742 IR. Månen till höger är Io. Man ser två kraftiga fläckar på det norra ekvatoriella bältet och en påtaglig "delning" i det södra ekvatoriella bältet. Mitt allra första planetfotoförsök med IR faktiskt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by timokarhula »

Tobbe, jag är impad!

/Timo
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Hej Torbjörn,

3 fina bilder från din planetkväll :good:
Kul att du har kommit igång med IR med en färgkamera, det verkar fungera utmärkt.

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

@ Peter R Tackar! Det var en väldigt fin kväll och jag är mycket nöjd med resultatet. Roligt att det funkar med IR-pass på en färgkamera. Det visste jag inte att det kan göra, trodde att det var strikt för monokroma kameror.

Jag tittade på planeter mm igår igen. En snabb titt på Saturnus och Neptunus och ett långt fint obspass på Mars med C8 och binoviewer. Förstoring bortåt 200X. Väldigt fin och detaljerad Mars.

/Torbjörn :)

Return to “Bilder”