PGC 54559 Hoag\'s object - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

PGC 54559 Hoag\'s object - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: PGC 54559 Hoags object
Exponering:
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Hoag's object/galaxy, PGC 54559 ligger i stjärnbilden Ormens huvud drygt 600 milj. ljusår bort.
Hur ringgalaxen bildats är man inte säker på. Man har inte hittat något spår efter någon annan galax som kan tänkas ha farit igenom den, men om det hände för många miljarder år sen så kan spåren av den andra galaxen ha försvunnit.
Idag finns bara kärnan och en ring av unga stjärnor kvar. Diametern på ringen är ungefär som Vintergatan.

Jag hade hoppats att kunna få med något spår av struktur i ringen men seeingen när jag fotade i april var bedrövlig. Normalt hade jag inte fortsatt men det är ett ovanligt objekt som jag inte sett i bildgalleriet tidigare så jag körde på i alla fall.
/Lasse

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: PGC 54559 Hoag\'s object - Lars Zetterlund

Post by Hans Bengtsson »

Spännande bild av ett spännande objekt!

Det finns en video ...

https://m.youtube.com/watch?v=uE46_wuj7P0" onclick="window.open(this.href);return false;

... som handlar om just Hoags objekt. Observera att det har råkat bli fel 5 minuter in i filmen; 17 ljusår ska i själva verket vara 17000 ljusår, osv. Men annars tycker jag att objektet där presenteras på ett pedagogiskt utmärkt sätt.

Att det i det mörka utrymmet mellan kärnan och ringen tittar fram en annan ringgalax, nästan en miniatyrkopia av Hoags objekt, är en mycket egendomlig slump. Ringgalaxer är sällsynta!

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: PGC 54559 Hoag\'s object - Lars Zetterlund

Post by magnuslar »

Hej!

Häftigt att du kunde fånga så mycket av den! Jag läste nyligen just om Hoags objekt i S&T, jätteintressant objekt!

Magnus
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: PGC 54559 Hoag\'s object - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack för kommentarerna!

Hans: Jag tittade på videon och den var väldigt intressant. Det fanns mer info i den än jag lyckades hitta på nätet själv. Jag hade en liten förhoppning om att få med den inre ringalaxen åtminstone som en liten fläck men jag antar att det krävs både bättre seeing och längre exponeringstid för att få med den.

Jag la också upp en uppdaterad bild som lite döljer problemen med att få till bra flats. Jag fotade andra objekt samtidigt som denna och var tvungen att byta filter flera gånger och det strulade till det en hel del.

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: PGC 54559 Hoag\'s object - Lars Zetterlund

Post by Peter R »

Ännu en fantastisk bild från dig på ett udda objekt som jag inte kände till :good:

/*Peter R

Return to “Bilder”