M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: 10h (L) , 3x4h (R,G,B)
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Celestron CGX / ASA N10 @f3.6
Kamera: ASI1600mm-c
Kommentar: Detta är helt klart mitt mest ambitiösa projekt hittills. Har ju varit otroligt bra väder men korta nätter nu i slutet på april. Lyckades skrapa ihop 22h data under 7 efterföljande nätter. Så bra väder, så länge, utan månljus är inte det vanligaste på västkusten. :) Tycker nog att det var värt sömnbristen såhär i efterhand. Tappade bort mig i något steg i editeringen. Hade från början lite bättre färger även i de absolut svagaste bakgrundsgalaxerna. Ingen aning vilken magnitud det svagaste kan vara. Om någon vet, informera mig gärna. :) Detta blir nog min officiella säsongsavslutning.

//Martin

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by Robert Habolin »

Fantastiskt bra!!!

vilka stjärnor! bra editering. liiite rosa bloat på vissa stars, om man ska vara petig... vilket man kan vara på denna nivån!

Tuben verkar vara grym! funderar på att uppgradera till CGX faktiskt.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by kribba »

Grattis, mycket snyggt!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by magnahrl »

:good:

Magnus A.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by MartinS »

@kribba @Robert Habolin, Tackar!

Robert, är tacksam för kritik. Ska nog vara ganska enkelt att åtgärda, antar att det är ha regionerna i galaxen du syftar på eller har du hittat andra ställen också? Tänkte printa denna på någon plåt eller annat så lika bra att åtgärda allt som går enkelt.

Är sjukt nöjd med tuben, det är riktigt kul att fota med den och stjärnorna på från en newton ger ju en till dimension tycker jag.

@Robert Habolin, CGX monteringen är ok men jag vet inte om jag verkligen kan rekommendera den. Du har ju en RC också med lång brännvidd. Jag har haft isär min montering och servat den. Kan inte säga att jag är jätteimponerad av hur de har löst mekaniken i den. På papret låter det bra men de har haft mycket problem med QC (i alla fall i början när jag köpte 2017) och fjäderbelastningen av snäckväxeln är svår att justera.

Vad brukar du guida på för RMS med din nuvarande montering? Jag brukar ligga på ca 0,9-1.1 med min CGX vilket är gränsfall märker jag nu med den nya tuben som ger fina stjärnor. :)
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by MartinS »

@magnahrl Tackar!

@Robert Habolin, ok nu ser jag det runt vissa stjärnor som du sa. :) Har mer uppe i högra hörnet och i vänstra hörnet är det lite blått i kanten istället. Kanske kan vara tilt? Går ju att fixa lätt, så får se om jag orkar leta upp det rent mekaniskt.. :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by Hans Bengtsson »

Bilden går enormt djupt ner i magnitud. Omkring 22, kanske 23, det beror förstås också på vilken magnitud man avser. Några egentliga mätningar i B eller V eller R tror jag inte finns tillgängliga, utan det handlar om diverse andra fotometriska system. Jag kollade några objekt som är katalogiserade av magnitud 19, och de syntes lätt på din bild.

Mvh
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by ragge »

Där satt den Martin ! Riktigt bra, och med massor av "bakgrundsmaterial" också.

Ragnar
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by LasseH »

Väldigt tjusig. Bra datatagning, bra behandling. Tycker färgerna finns i precis lagom mängd.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by hbar »

Mycket fin bild med bra bildbehandling. Det var väl använda nätter.

/Håkan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by Hans Bengtsson »

En intressant galax på bilden är IC 4282. Man får intrycket att den har en följeslagare, nästan som en miniatyrversion av M51. Eller är det en förgrundsstjärna som spökar strax intill galaxkärnan?

J133119.8+471102 IC 4282

AAVSO-karta där IC 4282 bara svagt kan skönjas:

https://www.aavso.org/apps/vsp/chart/?f ... type=chart#" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit:

Objektet alldeles intill IC 4282 klassas som galax (siffran 3) i nedanstående katalog, och jag tycker det stämmer med intrycket man får på Martins bild.

https://vizier.u-strasbg.fr/viz-bin/Viz ... out.orig=o" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by Johan »

Riktigt snyggt :good:
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by MartinS »

Hej på er och tack för alla fina komentarer. Har varit borta från forumet ett tag pga nytt jobb och andra projekt som har tagit all min tid och uppmärksamhet. Ser fram mot ny säsong nu. :D
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: M51 Malströmsgalaxen - Martin Svensson

Post by MrZ »

Den här bilden är sååå bra! Älskar hur du har fått med alla detaljer som tex de små galaxerna i bakgrunden. Färgerna på M51 samt stjärnorna, ja hela bilden är super. Mycket mycket bra processat! :good:

MVH/Zoltan

Return to “Bilder”