NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6992 Veil Nebula
Exponering: Ha:2x6x300s (1h)
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Celestron CGX / ASA N10 @f3.6
Kamera: ASI1600mm-c
Kommentar: Detta var nog den sista datan jag fångade för säsongen. Till hösten kommer jag satsa på en rejäl mosaik så ville testa det för första gången. Detta är 2 paneler. Tycker det blev helt ok för den korta tiden. Var dessutom mycket månljus och lite tunna moln så förutsättningar var inte precis optimala. Håller på med en ny brusreduceringsteknik som jag inte bemästrar än så blev lite väl mycket.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by kribba »

Fint resultat med tuben. Tog du denna precis före gryningen?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by MartinS »

@Kribba Ja precis, var väll mellan kl 02-03 om jag inte minns fel. Sgp skötte allt medan jag låg och sov. :)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by ragge »

Bra djup i denna, det blir lite turbo-faktor med f3.6 - allt detta på bara en timme... Skall bli intressant att se kommande mosaiker !

Ragnar
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tackar! Den var riktigt brusig så hade kunnat behöva lite mer tid. @Ragge ja det är fantastiskt kul att kunna gå djupt på en rimlig tid. Med min gamla tub hade jag behövt 3-4 timmar för samma djup.

Här är original data utan brus reducering.
IMG_20200505_224630.jpg
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by ragge »

Jag testade den utan brusreducering och där finns mer potential. En väldigt användbar metod för bla brusbehandling är att göra en lagermask som ger mest effekt där den behövs mest (mörka områden) och skonar de ljusare delarna. Då använder man en kopia på bilden som en mask, fast inverterad (ev också lite gaussian blur på den). Beskrivning finns här:
https://www.donastro.org.uk/basic-layer-masking/
När jag processade min M51 använde jag en mask typ denna :
Untitled-2.jpg
Här nedan är först den obehandlade bilden, sedan en variant som brusbehandlats utan selektion och längst ned en med lagermask enl ovan (kunde säkert ha hittat en bättre balans (=kontrast på masken) men det visar ändå effekten).
Untitled-1.jpg
Ragnar
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by MartinS »

@Ragge Kul test och tack för tips. Känns som att maskning är ett absolut måste. Kör du PI också? Jag håller på med den här rätt komplicerade metoden utvecklad av Jon Rista. Kan ge fantastiska resultat utan att man förlorar detaljer. Känns som att resultatet är ganska repeterbart mellan olika kvalite och typer av data. GIllar också att det är lättare att bevara lite av det högfrekventa bruset så att det fortfarande ser ut som ett riktigt foto.


https://www.youtube.com/watch?v=rYwQPeT ... DDEINizhIM" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan dela ostrechade bilden om någon vill leka runt lite.

Nedan är mitt bästa försök hittills.
denoise.JPG
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by ragge »

Ja, maskning är grejen om man vill bevara det viktigaste och samtidigt dämpa det mesta av bruset. Jag kör visserligen PI, men har hittills bara skrapat på ytan. Det blir bara det mest grundläggande där (det som är viktigast att göra i 32-bitars läge), sedan fortsätter jag i PS (i 16 bitar). Det är så otroligt mycket enklare i PS (med brusreducering och masker tex) i alla fall innan man tagit till sig arbetsflödet i PI.

Exemlet du gjorde här ser riktigt bra ut.

Ragnar
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by MartinS »

@Ragge, Pixinsight är ju rätt tungt att lära sig tyvärr. Maskning kan vara lite knöligt men när man bemästrar det i PI så är det mycket kraftfullt. Men man måste använda pixelmath för att verkligen utnyttja det till max. Vägen till att se resultatet av vad man gör är mycket längre i PI än i PS.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by kribba »

Ragge, du behöver bara göra en kopia på bilden som ett nytt lager och brusreducera denna. Därefter väljer du luminosity under blending mode för lagret.
Då åstadkommer du nästan samma sak utan mask. Inte riktigt lika exakt men snabbt. Kör denna variant för det mesta i Photoshop.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by ragge »

Men jag gillar ändå den kontroll man får med masker - hur mycket, och var i bilden det skall appliceras.

Ragnar
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by MartinS »

Personligen tycker jag inte att man ska ha bråttom med detta viktiga steg :)

Jag har lagt upp en tutorial med den teknik som Jon Rista på CN förespråkar. Detta är ett PI projekt som ni kan ladda ner från min dropbox. Projektet inehåller alla inställningar för att processa den data jag postat här. Stacken är även inkluderad i projektet.

Hade varit kul om någon ville testa på sin data för att se hur dessa inställningar funkar på olika data. Jag har skrivit en liten kommentar i varje porcess icon. Det är bara att dra in alla processikoner över respective bild. Vissa Histogram behöver man göra en STF och dra över inställningarna i dessa boxar. Jag har försökt skriva kommentarer till alla delsteg. Går även att ha youtube videon som referens

Alla masker utgår från en kopia på Mosaicbilden. Applicera processikonerna uppifrån och ner. Den viktigaste parametern är Edge protection i TGV. Den får man labba lite med för att hitta en bra avvägning. TGV görs först sen MMT. Tryck på den röda pricken i hörnen på varje process icon för en kommentar.
TGV Tutorial.JPG
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=rYwQPeT" onclick="window.open(this.href);return false; ... DDEINizhIM

PI projekt:
https://www.dropbox.com/sh/tj4jkj2tezar ... R0Iaa?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

/Martin
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by kribba »

Ska kolla Martin :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: NGC6992 Veil Nebula - Martin Svensson

Post by MartinS »

Här är ett annat exempel som jag testat med RGB data. Har gjort samma som ovan fast en denoise per RGB kanal.
Attachments
NoiseRedRGB.JPG

Return to “Bilder”