Venus - Johan L

Bilder från galleriet
Post Reply
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Venus - Johan L

Post by Johan »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus
Exponering:
Fotograf: Johan L
Teleskop: TS 100 APO
Kamera: ASI 1600MM
Kommentar: Lägger upp ett försök till på Venus, men den här gången med ett violettfilter. Venus börjar nu minska fort i storlek och detta kanske får bli sista bilden för denna gång. Men med violettfiltret tycker jag mig kunna ana molnstrukturerna lite grann, även om det inte blir lika tydligt som med ett UV-filter.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Venus - Johan L

Post by jwarell »

Fina Venusbilder med APO:n! Ju mindre fas desto svårare att fånga detaljer. Kan vara kul att fortsätta följa Venus och fånga dessa allt tunnare skära när den närmar sig undre konjunktion.

Vilket violettfilter använde du? Vad får du för exponeringstid och gain ditt skop?

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Venus - Johan L

Post by Johan »

jwarell wrote:Fina Venusbilder med APO:n! Ju mindre fas desto svårare att fånga detaljer. Kan vara kul att fortsätta följa Venus och fånga dessa allt tunnare skära när den närmar sig undre konjunktion.

Vilket violettfilter använde du? Vad får du för exponeringstid och gain ditt skop?

Mvh Johan
Tackar! Jag använde ett TS #47 Violettfilter. Det är ett billigt filter som jag mest tänkte prova på kul, men det verkar ju att givit lite ökad kontrast i molnytan på Venus. Jag har tyvärr inte de exakta siffrorna på exponeringen då filen som sparar detta krånglar. Men exponeringstiden va runt 1/55 sek och ca 25% gain. Jag provade sekvenser i både 8 bit och 16 bit. Tycker dock inte det blev någon större skillnad på den färdiga bilden, utan 16 bit gör bara att jag får använda gain för att få ett hyfsat histogram. Violettfiltret ihop med ett UV/IR blockfilter gör väl fönstret ganska smalt så det är tur att Venus är så ljusstark.

Mvh Johan
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Venus - Johan L

Post by magnahrl »

Väldigt fin bild, imponerande tycker jag :good:

Hälsningar,
Magnus A.

Return to “Bilder”