C/2019 Y4 ATLAS - Anders Källberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

C/2019 Y4 ATLAS - Anders Källberg

Post by Yquem »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2019 Y4 ATLAS
Exponering: 145*8s
Fotograf: Anders Källberg
Teleskop: Canon 300mm f/2.8
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: Sista försöket med komet Y4 ATLAS innan nätterna blir för ljusa. Den blev ju inte vad man hoppats på, men det var inte heller otippat att den skulle falla sönder. Den ser lite ensam ut därute bland alla stjärnor, tycker jag.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: C/2019 Y4 ATLAS - Anders Källberg

Post by Peter R »

Hej Anders

Inte illa för en 300 mm, jag tyckte den var liten och svår med 615 mmoch det var ändå för nästan 2 veckor sedan.
Jag antar att det har kompenserats av att du kör med hög ljusstyrka på 2,8 och då snabbt kommer djupare.
Har du någon form av ekvatorialfölje?

/*Peter R
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: C/2019 Y4 ATLAS - Anders Källberg

Post by Yquem »

Peter R wrote:Hej Anders

Inte illa för en 300 mm, jag tyckte den var liten och svår med 615 mmoch det var ändå för nästan 2 veckor sedan.
Jag antar att det har kompenserats av att du kör med hög ljusstyrka på 2,8 och då snabbt kommer djupare.
Har du någon form av ekvatorialfölje?

/*Peter R
Tack, Peter!
Jag har en enkel "barndoor follower" som jag byggt. Du vet, två brädlappar och ett gångjärn som man riktar mot polen. :-) Först var den handdriven, men när jag började använda 300 mm blev det för skakigt, så jag satte en motor på den. Dock har den nu börjat kugga över ibland, förmodligen för att lasten har varit lite för stor i något läge. Motorn går också aningen för långsamt. Någon gång har jag kunnat använda den upp till 30 s, men den här gången gick det inte med längre tid än 8 s.
Jag hade en liten förhoppning att kunna se den fragmenterade kärnan, men dels var upplösningen inte tillräcklig och dels var kometen så svag att det var svårt att ange var kärnan var på de enskilda bilderna, så att kometstackningen (i DSS) funkade inte bra.
/Anders
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: C/2019 Y4 ATLAS - Anders Källberg

Post by hellbom »

Fantastisk bild ! Det går inte räkna antal stjärnorna i bilden hehe. Jag ser med enkla medel kan man uppnå otrolig bild. Men med Canon 6D och 300 mm kommer man mycket långt ser jag. Grattis för en så bra bild.
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: C/2019 Y4 ATLAS - Anders Källberg

Post by Yquem »

hellbom wrote:Fantastisk bild ! Det går inte räkna antal stjärnorna i bilden hehe. Jag ser med enkla medel kan man uppnå otrolig bild. Men med Canon 6D och 300 mm kommer man mycket långt ser jag. Grattis för en så bra bild.
Stort tack för de vänliga orden! :)
/Anders
User avatar
FredrikSilow
Posts: 15
Joined: 2011-09-25 18:01:58
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: C/2019 Y4 ATLAS - Anders Källberg

Post by FredrikSilow »

Hej Anders, instämmer med övriga, det är verkligen en fin bild!

Vi skulle gärna vilja publicera den i Telescopiums galleri om du inte misstycker. Jag har försökt nå dig via personligt meddelande utan svar. Försöker därför här.

Kanske någon av er andra känner Anders och ev. har hans email eller telefonnummer?
Mvh
/Fredrik Silow

Ordförande, SAAF
Redaktör, Telescopium

ordforande@saaf.se
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: C/2019 Y4 ATLAS - Anders Källberg

Post by Yquem »

Ursäkta min saktfärdighet, men nu har jag svarat att det går utmärkt. Jättekul!
/Anders

Return to “Bilder”