NGC6188 Fighting dragons of ara - Kribba

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

NGC6188 Fighting dragons of ara - Kribba

Post by kribba »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6188 Fighting dragons of ara
Exponering:
Fotograf: Kribba
Teleskop: Televue 127mm APO
Kamera: FLI CCD
Kommentar: Använde upp lite gamla poäng jag hade på iTelescope. Gillar denna då den är lite mystisk nästan magisk nebulosa. Plåtad med T9 127mm refraktorn.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC6188 Fighting dragons of ara - Kribba

Post by Martin F »

Även om jag tycker att det är lite trist med data från fjärrteleskop så får jag erkänna att den där var ruskigt snygg :) Fint med den försiktiga behandlingen av datat också. Som du säger, lite mystisk!
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC6188 Fighting dragons of ara - Kribba

Post by kribba »

"så får jag erkänna att den där var ruskigt snygg"

Tack Martin!

"Även om jag tycker att det är lite trist med data från fjärrteleskop"

Tror du delar den tanken med rätt många. Visst är det kul att kunna stå och klämma på grejerna i trädgården.
Det är därför jag har kvar lite grejer hemma :D Dock måste jag säga att resan med Spanien teleskopet är bland det roligaste
jag någonsin gjort. Göra förinstallation i vardags rummet, resa ner o skruva och sen spendera nätter hemma framför datorn
och fotografera. Lite tråkigare då förstås om man bara loggar in på iTelescope. Men för åtkomst och kvalité ger remote teleskop
en ny dimension som är svårt att nå från Sverige med våra förutsättningar.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.

Return to “Bilder”