M42 Orionnebulosan - Robert Wahlström

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M42 Orionnebulosan - Robert Wahlström

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: HaRGB 60:10:10:10
Fotograf: Robert Wahlström
Kommentar: Röd grön och blå bilderna är vardera 10 st enminutsbilder medans Luminanskanalen består av 25 st 4 minuters bilder tagna genom H-alpha filter

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Efter att ha sett Bengts fina M42 bild så gjorde jag en snabb bildbehandling från början på mina gammla raw bilder av min M42 som jag tog för 1 år sedan.

http://aak.alderaan.nu/view_image.php?id=44 Gammal bild.

Tycker att den blev mycket bättre. Man verkar ha lärt sig lite mer om bildbehandling under året som har gått.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Robert

Den blev ju kanon fin! Kanske en ny tränd innom Astrofotografering. I brist på normalt väder så kan vi ju bildbehandla om gamla bilder. Före och efter typ. Eller varför inte Extreme Astro make over! Jag har redan börjat fundera på mitt bidrag.

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Robert Wahlström

Post by Bengt »

Håller med den blev mycket bättre. Tycker det är i framförallt stretch funktionerna man kan hämta mycket när det gäller att förbättra bilderna.


Har märkt att de bilder som ofta blir sämst är de bilder man drar upp för mycket. Till följd att bilden inte ser helt naturlig ut .

Tror nästa stora sak för egen del är att behärska det här med lager till fullo.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jo med stretchningen kan man göra mycket och idag har jag lärt mig helt nya trick så får väl bli ännu en ny version på Orionnebulosan snart :)

Return to “Bilder”