LDN1251 - Robert Habolin

Bilder från galleriet
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

LDN1251 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Ny bild i galleriet
Objekt: LDN1251
Exponering: 100 x 5m LUM, RGB 30x5m Gain 100.
Fotograf: Robert Habolin
Teleskop: N-AG8
Kamera: ASI1600mm Cool pro
Kommentar: Lite damm och ett par galaxer. Otroligt svårt objekt... spelade nästan ingen roll hur mycket LUM jag tog, fick inte tag i de finaste detaljerna. ( Finns mycket på bättre) Men min himmel är inte mörk nog tyvärr. Och då hjälper inte all exp tid i världen. Men trots det nöjd! Mycket pill i Pix o PS

Image
Klicka for att se stor version av bilden

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by kribba »

Häftig bild :good: Måste ha varit svår och redigera!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Ja fy fan.. lol. vet inte varför jag envisas med att ta Dark Nebula från mig, minsta lilla ströljus förstör detaljerna direkt. Är ju så otroligt svaga objekt, så för att få ut detaljer i de tunna stråken som måste ju programmen fatta vad som e signal/bakgrund/ströljus/noise osv och det är nästintill omöjligt. subbarna blir bara en ljus sörja haha. Så man får verkligen kämpa och trolla en del för att få fram nått öht. Har dock sett denna från riktigt mörka platser, och det är sjuuuukt hur mycket mer detaljer det finns.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by MartinS »

Riktigt stiligt och välbehandlad! Förstår att du har fått slita med denna. Har du testat att köra annotering script i PI? Du har säkert fångat en del galaxer med tanke på hur djup den ändå är. Jag tycker det brukar vara en trevlig bonus att få hitta alla galxer man har fångat.

Vad har du för förhållanden där du tagit denna? Bortle 3?
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Tack! Nej inte kört annotering än, men borde helt klart testa!

Vet inte vad jag har för himmel här egentligen, ganska mörkt, men verkligen inte superbra direkt.. grannarna har ju lampor på husen tända på nätterna tex. Så för dessa objekt är det knivigt. kollar man på light pollution map så står det ett value på 5,75 gul zon hos mig. Så vet inte vad det är i Bortle skalan?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by Martin F »

Hu ja, den där är svår! Testade lite själv för ett tag sedan. Tycker ändå att du lyckats bra med den! Blir sugen på att testa själv men måste styra upp min montering lite först. Tappar en massa subbar pga hopp i dec...
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by MartinS »

@Robert Habolin Det tycker jag du ska göra, hade varit intressant om du även lägger upp resultatet här. Kan se ett antal galaxer men kan ju säkert vara ett hundratal du har i den bilden.

Har funderat lite på hur lokala ljusföroreningar påverkar. Har lite samma problem, har blivit någon typ av trend i Onsala att ha downlights på fasaden... Når ströljuset insidan av ditt teleskop eller dagghuv?

Då kanske vi har ganska lika förhållanden. Såhär ser det ut när jag klickar på min position på lightpollution map. Bortle 4, men antar att den kanske inte är superexakt. Då tror jag att man får mäta med SQM mätare.

Har aldrig testat en mörk nebulosa men då finns ändå hoppet att det skulle kunna gå. Men lär väll inte bli någon Marcel Drechsler djup direkt. :green:

Vad är det för f-tal med ditt teleskop och korrektor?
Attachments
Skärmavbild 2020-02-03 kl. 22.36.52.png
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by kribba »

Vi hade SQM 21,6 månd före morgon i Spanien när
månen börjat gå ner. Ska prova nån sån här mörk
nebulosa när vi börjar få ordning på grejerna.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Tack @Martin F

Ja den blev helt ok tycker jag! det är de där sista 5% som man vill åt. Som är APOD eller icke APOD :D


@MartinS, F4.5 är tuben på. Så snabb fotonewton. Men nu vill jag oxo ha en ASA.... haha. Har sett sjuuuuuuka bilder med den. Ska bli riktigt kul att följa dina bilder och se vad den kan göra. Ett tips, gör kollimering på plats i mountet under hyfsat samma temp som du fotar. Annars ändrar sig kollimering när temp sjunker drastiskt. Det är det enda som jag verkligen inte gillar med Newtons. För att få perfekt plant bildfält, måste jag kollimera Primärspeglen VARJE gång jag fotar. Det är krävs så ytterst lite för att den ska komma ur 100% kollimering. Och då får man coma, utragna stjärnor mm. Och då är det lätt att tro att det är kameran, adaptrar, tilt mm, men är nästan alltid kollimering.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by ragge »

Snyggt, väl genomfört !

Ragnar
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by MartinS »

@Robert Habolin haha, de lär bli svårare och svårare att få tag på. Även om man skulle ha råd. ASA har slutat tillverka dem. Så är väldigt glad att jag fick chansen och priset var oerhört generöst. Lite oxid på spegeln så kanske blir en omaluminisering under sommaren.

Tack för tips. Hoppas att jag ska slippa kolimera varje gång, men det får framtiden utvisa. Tuben kommer ju stå kallt i obset jämt så hoppas det kan hjälpa. Just nu är min montering trasig så lär dröja minst 4 veckor innan jag får testa.

Hur hanterar du dagg med din tub? Har för mig att du hade stora problem med det ett tag.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by bjorsa »

Imponerande bild och spännande objekt en insperande bild :good:
mvh/bjorsa
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by micke187 »

Förbaskat vackert!
Hos mig är de ingen idé alls å ge sig på såna här objekt. Gatulampor överallt :/
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Tack för alla vänliga ord!

@MartinS

Trist med monteringen :(

Jag kör en daggkåpa och värmeband runt kåpan/tuben. funkar kanon faktiskt! Utan är det omöjligt, men jag bor ju nära havet så väldigt fuktigt. Men som sagt, det funkar! alla fall större delen av natten, till slut bryter fukten igenom o sekundären immar igen.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: LDN1251 - Robert Habolin

Post by LasseH »

Imponerande resultat. Riktigt vass.