M33 Triangulum galax - Attila Dezsö

Bilder från galleriet
Post Reply
ati27
Posts: 42
Joined: 2016-11-13 08:54:37
spamtest: JA

M33 Triangulum galax - Attila Dezsö

Post by ati27 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Triangulum galax
Exponering: 27x900s
Fotograf: Attila Dezsö
Teleskop: 152/740 Maksuzov-Newton
Kamera: CAm 86 OSC CCD cooled camera
Kommentar: Äntligen klart väder! :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: M33 Triangulum galax - Attila Dezsö

Post by blomma »

Fantastiska bilder du tar, har lite frågor.
Tar du verkligen 27 st 15 min (900sek) bilder. Vad har du för guidning, har för mig jag läst att du kör oguidat.
Förstår att det är fin utrustning du har, själv kör jag med dslr fortfarande har inte vågat mig på annat.
Köpte mig en ASI224 för några veckor sedan men inte mer än provkört än så länge. Mycket att lära, börjat med Sharpcap programmet.
Du som har erfarenhet vad tycker du man skall tänka på i programväg, utrustning mm så man inte kör på för hårt i början så man tröttnar. Vet att det ibland strular och när man tänker på svenska vädret så får man inte många chanser.
Detta har jag idag, TS 107 apo, Canon d600 moddad och d6, skywatcher eq6 pro, ASI224, PS, PHD2, DPS,
Peter
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M33 Triangulum galax - Attila Dezsö

Post by kribba »

Jättefin och tydlig M33 du fått fram :good:
Obsade bl.a den visuellt igår, rätt ljussvag yta
den har.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ati27
Posts: 42
Joined: 2016-11-13 08:54:37
spamtest: JA

Re: M33 Triangulum galax - Attila Dezsö

Post by ati27 »

blomma wrote:Fantastiska bilder du tar, har lite frågor.
Tar du verkligen 27 st 15 min (900sek) bilder. Vad har du för guidning, har för mig jag läst att du kör oguidat.
Förstår att det är fin utrustning du har, själv kör jag med dslr fortfarande har inte vågat mig på annat.
Köpte mig en ASI224 för några veckor sedan men inte mer än provkört än så länge. Mycket att lära, börjat med Sharpcap programmet.
Du som har erfarenhet vad tycker du man skall tänka på i programväg, utrustning mm så man inte kör på för hårt i början så man tröttnar. Vet att det ibland strular och när man tänker på svenska vädret så får man inte många chanser.
Detta har jag idag, TS 107 apo, Canon d600 moddad och d6, skywatcher eq6 pro, ASI224, PS, PHD2, DPS,
Peter
Nej, Jag kör med guiding. Men ingen "magic" en enkelt SW50mm sökare, och en ASI120mm mini guide cam. Jag rekommendera den här kamera, perfect för guiding, och jätte känslig. Till ex jag har fotat igår med hästhuvud nebula, och jag har kört med 1.5 sec för guiding. Då jag har sett flame nebula i PHD2 guide bilder.. Så en gång till: PHD2, 50mm sökare, ASI120mm mini. PHD2 setting... Det är liten svårare, men det bero många olika variabel. Finns några bra youtube videos som visar hur man ska göra den setup.

CAM86 OSC, En diy CCD camera, jag har köpt den i ungern från en kille. Priset var inte så farligt runt 5000 SEK. Jag använder 600-900sec exponering, för att CCD funkar liten olika som CMOS sensorer. Till ex Canon cameror sweet point är runt 300 sec exponering och iso 800 (ibland 1600). Men DSLR är inte så dåligt. Till Ex, han fortfarande kör med canon camera: http://feltotiphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false; En stor föredel för CAM86 det är inbygt kylning.. Jag kör nästan alltid -5C, så min "dark library" är ganska små... :) Men jag har fortfarande en Canon 500d moddad också..

Sharpcap.. Det är också bero bara man egen "taste". När jag har fotat med Canon då jag har använt backyard eos. Jag har provat APT också, det är en bra program också. Men för Cam86, jag använder Nebolusity 3. Det är bara en orsak, en jätte speciel option. Först det är läsa ut data i min CCD mycke snabbare som APT, eller Sequence generator. Och Speciel option: Fine focus. Då läser ut bara en 100*100 pixel område när man focuserar. Och det är fantastisk snabb nästan "on the fly". Så Sharpcap är bra val jag tror, men jag har använt inte det.

Din setup är kanske bättre som min.. :) Jag har en SW80/600ED+0.85 flattener/reducer (jag är nöjd med det) HEQ5+Rovan belt mod. Jag gillar också, och jag har vält det mot EQ6 för att vikten.. Men jag har börjat med EQ5 först.. Men.... kvalite för det.... Och min andra är Bresser 152/740? eller 731 MAk-Newton. Det är liten roligt: på korrektor elemen de skriv: 152 f4.8 (den här teleskop är hellt samma som Explore sientific mak-newt, som är 152/730) Och om du googla bresser 152 mak new då är 152/740.. Och på label nära okularen sa F6... :) Så tre olika F-tal.. Men jag tror 152/740 stämmer.. :)

För bild "process": Deep sky stacker+ ps cs2. Men ny jag tänker att prova demo för pixinsight.

Till slut: jag har börjat astrofotografering runt 3-4 år sen, och det var lång resa från EQ5 "manual" guiding... :) Och finns fortfarande mycket att lära! :)
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: M33 Triangulum galax - Attila Dezsö

Post by blomma »

Tack för svar, fått bra tips.
Var inne och tittade på Peter Feltotis bilder, fantastiska med en Canon 600. Förstår nu att det gäller att få mycket exponeringstid när man fotar bilder i er klass. Såg just din bild på Hästhuvudnebulosan, riktigt fin.
Tack så länge.
Peter
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M33 Triangulum galax - Attila Dezsö

Post by Robert Habolin »

Ser riktigt bra ut Attila! Fantastiska färger och bra med detaljer, fullträff.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Bilder”