IC 1795 Fish head - Zoltan Nagy

Bilder från galleriet
Post Reply
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

IC 1795 Fish head - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1795 Fish head
Exponering: Ha:71x5m, R:10x2.5m, G:8x2.5m, B:24x2.5m
Fotograf: Zoltan Nagy
Teleskop: Orion Optics UK AG12
Kamera: Atik One 6.0
Kommentar: HaRGB. Ha bin 1x1, RGB bin 2x2. Total exponerings tid är 7 timmar och 40 minuter.
Allt oguidat. Inga flats, darks eller bias har används.
Stackning och bildbehandling i PixInsight samt Photoshop. Ni hittar även annoterad version av bilden på min hemsida.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC 1795 Fish head - Zoltan Nagy

Post by Martin F »

Riktigt mäktig bild! Ingen dålig bildskala du får med det teleskopet!
Nu ser skärpan ut att sitta bättre än på några av de första bilderna vi fick se med den utrustningen också :good:
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC 1795 Fish head - Zoltan Nagy

Post by ragge »

En vacker och spännande bild att vila ögonen på, väl jobbat.

Jag är nyfiken på om du har gjort någon jämförande test med och utan kalibreringsbilder med Atik:en så att du vet att det inte lönar sig, eller är det mera en "magkänsla" att "det går bra ändå" typ ?
Jag minns att du körde likadant när du fotade med dslr - gjorde du någon motsvarande test med den ?
Använder du dithering ?

Ragnar
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC 1795 Fish head - Zoltan Nagy

Post by Robert Habolin »

Snyggt Zoltan! o kul att se dig här igen!

En liten detalj, Några av stjärnorna mot höger sidan av bilden har "splittade" spikes, man ser det om man zoomar in. Så antingen är fokus off lite där, men inte på vänstra halvan. Antingen lite tilt, men tror snarare det är kollimering, brukar bli så då. Vad har du för kollimerings verktyg?

Jag märkte med min Newton att jag inte fick det hundra förrän jag köpte en Howie Glatter laser. De andra jag hade var helt enkelt inte tillräckligt noggranna.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: IC 1795 Fish head - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Tack för kommentarerna.

Robert: Tack för din feedback! Det är nog tilten som spökar fortfarande i vissa riktningar av teleskopet. Är rätt säker att kollimeringen sitter.
Jag har också Howie Glatter lasern med tilhörande TuBlug för bralow kollimering.
Har även CatsEye kit som jag använder oftast då jag tycker den är mer nogrann.

Ragge: När jag körde med DSLR "experimenterade" jag ganska mycket med darks samt bias. Men tyckte inte det gav speciellt stor skillnad.
Tvärtom tyckte jag darks kunde tillföra brus. Flats däremot gör ju en stor skillnad! Men då jag är rätt lat samt rätt bra på att skapa syntetisk flat i mjukvara så har jag skippat det.

När det gäller Atik CCD:n har jag faktiskt inte provat kalibrera med bias. Kanske kan vara ngt att prova:) Darks ser jag inte som nödvändigt då jag får mycket rena bilder out of the box (vid -15C).
Tycker Pixinsights winsorized sigma clipping pixel rejection algorithm gör ett utmärkt jobb på att städa undan kvarvarande hot pixels.

Jag kör alltid med dithering då det i princip är gratis (tidsmässigt) och ger i flesta fall märkbar skillnad.

MVH/Zoltan
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: IC 1795 Fish head - Zoltan Nagy

Post by kribba »

Fantastiskt bra bild!
Noterar och tittar även tillbaka på dina gamla bilder. Du verkar nästan alltid köra bara RGBHa och ändå får du in bra med
blått tryck i nebulosorna. Gissar att du är på en mörk plats, men finns det nån tanke bakom att du inte även tar O3 ( och även L ) ?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: IC 1795 Fish head - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Kul att du gillar bilden Kribba!

Jag körde inte med O3 på grund av att jag inte har ett sådant filter helt enkelt :shy: Anledningen är främst att det bara går in 5st filter i Atik One interna filterhjul. Nu sitter det L, R, G, B, och Ha. O3 kommer framöver när jag uppgraderar kamera. Inte denna säsong dock.

Luminans däremot kör jag om jag skall fota en nebulosa med brett spektrum. Tex en reflektion nebulosa som M 45 eller Iris nebulosan…
Men även om jag vill få med viss blå nebulositet i tex Kon nebulosan eller som i NGC 6914 (som jag tog inte så länge sen).
I IC 1795 fallet såg jag inte vad L skulle bidra med. Eventuellt för stjärnornas skull skulle man ha kunnat köra L, men det är en smak sak...

MVH/Zoltan
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC 1795 Fish head - Zoltan Nagy

Post by Robert Habolin »

Ja då är det nog tilt fortf. Detta eviga pillande alltså... ännu värre på en Ritchey Chretien kan jag meddela om det känns bättre haha!

Älskar spikes och krispet i newtons och RCs. Men e bra sugen på en Refraktor igen. Om jag hittar en TEC140 nångång...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: IC 1795 Fish head - Zoltan Nagy

Post by Lazze »

Jättefint fiskhuvud med många detaljer :good:

Det där med tilt på en Ag12 verkar vara inbyggt. Har läst om hur andra kämpat och är själv andre ägare på en och det är samma sak hos mig. Tycker du har den väldigt bra under kontroll i alla fall. Man får fingranska för att se den.

/Lasse

Return to “Bilder”