IC443 Jellyfish - Magnus Larsson

Bilder från galleriet
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

IC443 Jellyfish - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC443 Jellyfish
Exponering: Ha 44*300sek, OIII 39*300sek
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Celestron C8
Kamera: Canon EOS 70D
Kommentar: Min allra första bild med en CCD-kamera och min allra första bi-color-bild. Jag tog den i våras och har processat nu när andra saker lagt sig. Den är full av problem, som att jag höll på att bekanta mig med kylningen, jag fick frost på sensorn, och subs från olika sessioner är roterade i förhållande till varandra, och fokuseringen var problematisk. Så det här är en rätt croppad bild. Jag har inte fått bort allt rött brus, har mekat med att behålla svaga delar av nebulosan men ändå få bort bruset. Så inte världens vackraste bild men jäkligt kul att få till nåt med nya kameran!!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: IC443 Jellyfish - Magnus Larsson

Post by hbar »

Gratulerar till din första ccd bild. Att trimma exp tid, kylning mm mm mm för en ny utrustning är visserligen tidsödande men (tycker jag) ändå rätt roligt då man vet att där är långt kvar till nästa steg (då ny utrustning behöver köpas in för att komma vidare:).

Att du fått problem med frost på sensorn låter lite bekymmersamt. kaf8300 behöver låg temperatur för att hålla nere bruset. Kanske defekt torkpatron eller att kapsling inte är helt tät (så fukt trängt in o mättat torkpatronen).

/Håkan
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: IC443 Jellyfish - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Tack!
Japp, frosten var bekymrande. Jag "laddade om" tork-tabletterna och la kameran i en låda med silica-gel, det gjorde skillnad, och nu i sommar har den varit inne för service och översyn hos Atik, så jag ser fram emot bättre funktion nu.

Jo det kommer att ta ett tag innan jag känner att jag har uttömt den här kamerans möjligheter, tror jag. :)

Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC443 Jellyfish - Magnus Larsson

Post by Martin F »

Kul att du är på gång :)

Frost kan man även få om man klantar sig som jag gjorde - hade kameran på kylning. Stängde av kylningen för att lägga ner för kvällen och ångrade mig sen och drog på full kylning igen. För snabbt dessutom. Alltihop i augustinatt med närmare 100% luftfuktighet.

Return to “Bilder”