NGC7000/IC5067 Nordamerikanska & Pelikan nebulosan - P-M

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC7000/IC5067 Nordamerikanska & Pelikan nebulosan - P-M

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7000/IC5067 Nordamerikanska & Pelikan nebulosan
Exponering: 45min
Fotograf: P-M Hedén
Kommentar: En 45min manuellt guidad exponering med ett 200mm Pentax Takumar objektiv f/4 & SLR kamera Practika piggyback på en NexStar11, IDAS LPS filter 67mm och Kodak Elite Chrome 200 35mm film.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: NGC7000/IC5067 Nordamerikanska & Pelikan nebulosan -

Post by Perran »

Hej alla!

En otroligt dålig säsong för mig än så länge, har inte sett en vettig stjärnhimmel sedan oktober 2005!!!! :shock: Förmodar att det är samma sak för de flesta av er? Var precis ute och skulle fotografera ett jordsken när det t.o.m. började att ÅSKA! Nåväl, enligt SMHI så ska det klarna inatt, så jag står i startgroparna och hoppas på det bästa.....Har lagt in en bild i galleriet på NGC7000/IC5067 som jag tog i september förra året.


Vänligen
/P-M Hedén
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Det verkar ha varit dåligt för alla men vi får hoppas på en klar vår och kanske det blir klart inatt här med enligt priognosen fast det är lite dimmigt nu så jag hyser inget större hopp.

Riktigt stora widefieldbilder har sin speciella tjusning tycker jag och du har lyckats bra med de stora nebulosorna!

Guida i 45 minuter är bra gjort jag har bara kört 20 minuter själv. Där tröt min tålamodsgräns :)
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Fantastisk fin bild! Ingen ska komma och säga att den gamla analoga filmen är utdöd i astrosammanhang. Har du använt något filter?
Hälsningar

Lasse
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Hej Lasse och Robert!
Tack för era inlägg.
Ja, jag har använt IDAS LPS filter 67mm.
Mitt förtroende för SMHI har naggats i kanten, så jag har inte eller så stora förhoppningar på klart väder inatt.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Nej tyvärr, det är för många djupa lågtryck runt omkring att de två små svaga högtrycken bara knuffas hit och dit. Tyvärr ser den närmaste veckan och efterföljande ut att bli likadana. Det dröjer förmodligen till mitten eller slutet på mars innan mycket av fukten försvinner och temperaturen stiger så mycket att det kan bli varaktigare högtryck. Med hösten och vintern i facit så kan det mycket möjligt vara ända till april innan vi får bra och stabila kvällar utan för mycket fukt. Även om det skulle klarna upp några timmar, så är det så mycket fukt i luften att transperansen förblir dålig.

Det är extremt svårt att förutspå vädret lokalt med ett sådant virrvarr av fuktiga luftmassor och flera lågtryck som snurrar. Jag tror inte att någon väderlekstjänst kan förutspå bättre än SMHI. Att någon annan har tur och prickar in rätt väder beror snarare på rent tur än skickliga meteorloger....
Hälsningar

Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC7000/IC5067 Nordamerikanska & Pelikan nebulosan -

Post by Bengt »

Du får verkligen med stort synfält med din fototeknik.
Tänk om man kunde fått med hälften så mycket med H9:an ens :D

Måste vara ännu värre för dig med dis och med vanlig film med den väderlek vi haft sista tiden .

Tänk vad många bra nätter vi måste få om det ska bli någorlunda jämvikt i statistiken den närmsta tiden hur ska man orka fota och vara vaken alla dessa nätter :shock:

Skämt o sido så är det nog en verklighet vi får vänja oss vid är jag rädd.

Bengt
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: NGC7000/IC5067 Nordamerikanska & Pelikan nebulosan -

Post by Perran »

Ja, det är jobbigt med den höga luftfuktighet som är mellan de eventuella små högtryck som har varit, det är frustrerande att det inte kan bli riktigt fint. Jag packar all min utrustning i bilen och åker en timme till min observationsplats, så man vill gärna veta om det blir riktigt bra väder när man väl ska åka, det har ju hänt allt för många gånger att man precis har riggat klart.......och då mulnar det :cry: .
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Fast ibland kan det vara tvärtom. I höstas så var det ganska klart tidigt på kvällen. Lite svagt dis här och där, men jag packade ihop allt och körde till obsplatsen (Romeleåsen). På vägen dit tätnade diset till nästan dimma. Jag hade bara en mil kvar, så jag tänkte att jag i alla fall kunde åka upp på åsen till obsplatsen och dricka kaffet och äta kanelbullarna. Döm om min förvåning. På vägen upp lättade dimman och väl framme vid obsplatsen var det i stort sett helt klart. Den lilla höjdskillnaden på 100 m gjorde susen.
Hälsningar

Lasse
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Ja, tänk att man ibland även kan ha tur :lol: .
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Mycket fin bild på detta stora objekt som en annan knappt får plats med i sökaren :) Kul som sagt att fotografering med "vanlig" film fortfarande "lever". Kanske är det så att det fortfarande är bäst när det gäller så här stora objekt?

Mvh //Micke
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Hej Micke!
Tack för det!
Ja, det håller jag nog med om och framförallt fungerar filmen (Kodak E200) väldigt bra på nebulosor, det känns som om det är tuffare att få bra bilder på galaxer, även med Fuji Provia 400F som passar för det, det är nog bara M31 & M33 som det kan bli kvalitets bilder på. Jag har tyvärr inte kunnat testa min lilla Orion 80ED fullt ut ännu på några fina objekt, är lite nyfiken på att se resultat med den.

Vänligen
/Perran
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Väldigt fin bild!

I höstas var jag ute och skulle ta en liknande med 35mm e200 och 200mm objektiv. Men efter bara 5min in på exponeringen la jag märke till att guidestjärnan blev svagare och försvann. Så jag tittade upp och kunde inte se en enda stjärna, tydligen hade moln dragit in.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Tack Mikael!
Ja, det har hänt mig också ett antal gånger :?

Vänligen
/Perran

Return to “Bilder”