46P Wirtanen, M45, Taurus - Peter

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
PEJU
Posts: 40
Joined: 2018-06-16 11:07:20
spamtest: JA

46P Wirtanen, M45, Taurus - Peter

Post by PEJU »

Ny bild i galleriet
Objekt: 46P Wirtanen, M45, Taurus
Exponering: 40
Fotograf: Peter
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: I lördags 15 dec kl.1830 gav jag mig ut till Kvibergs fotbollsplaner (Gbg) och gav mig den på att försöka få till astrobilder på Wirtanen.

Efter löpande online-rapporter från ir-satellit så såg jag några luckor på kanske 15-20 min styck komma löpande under kvällen så jag chansade och begav mig ut.

Efter ngn halvtimme kom första luckan som gav mig 10 min klar himmel så polinställningen kunde göras, men attans vad dom andra klara luckorna åts upp i höjd med Borås och runt i kring, Hela tiden 😵

Fullständigt hopplöst - efter nästan 4 timmars väntan så drog jag ur kablar och började packa ihop.. Mobilen blev också urladdad pga kylan och all online-rapportering och ingen ladd-kabel. Ingen soppa eller kaffe med mig. Katastrof !!

Då, som svar från högre makter på mina böner och förtvivlan så kom ett mörkt område helt oväntat från ett övre atmosfärlager som tryckte undan allt vad molntussar och täcken hette och sänkte temperaturen ett par-tre grader.
Med ena foten i packväskan så gjorde jag en helvändning och startade upp utrustningen igen, polinställningen var kvar som tur var.

Jag fick drygt 1,5 timmars intimt umgänge med de objekt jag ville ha och ett tag fotade jag parallellt med dubbla kameror (Wirtanen Taurus med 50mm objektiv på eos1100D resp Flammande Bägaren med 360mm/TSapo60 på eos200D).
Den ena kameran skymde till slut den andra och jag vågade inte justera om det pga tidsbristen då en ny moln-tsunami var på intågande, lite småstressigt tycker jag.
Efter 7,5 timmar kom jag hem glad men helt slut strax före kl.03 på natten.

Snart dags för nya tag 🔭✨😎🌑

Teknik:
Canon eos 1100D (modif), objektiv Canon ef 50mm (ll), StarAdventurer montering, 40x 20sek, F4/ iso 800

Image
Klicka for att se stor version av bilden
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: 46P Wirtanen, M45, Taurus - Peter

Post by blomma »

Härlig bild du fått, jag har väntat länge nu på glugg i molntäcket. Man vill ju passa på nu när kometen kommer nära Plejaderna.
Du har lyckats riktigt bra, efter lång väntan..
Peter
User avatar
PEJU
Posts: 40
Joined: 2018-06-16 11:07:20
spamtest: JA

Re: 46P Wirtanen, M45, Taurus - Peter

Post by PEJU »

Tack för dom varma orden. Det är härligt när målen uppnås.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: 46P Wirtanen, M45, Taurus - Peter

Post by jwarell »

Jättefin bild Peter! Kul med kometen och Plejaderna, ett fint par.

Du har samlat så mycket exponeringstid att kometen har drivit över himlen och blivit ett streck. Går att korrigera om du stackar på kometen istället och lägger in den bilden mot bakgrunden.

Finns mjukvara för det men kan inte tipsa om något efyerdom jag inte gjort det själv. Finns säkert andra som har bra tips.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: 46P Wirtanen, M45, Taurus - Peter

Post by Martin F »

Jättefin bild som förhöjs av berättelsen, som jag tror de flesta astrofotografer känner igen sig i :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
PEJU
Posts: 40
Joined: 2018-06-16 11:07:20
spamtest: JA

Re: 46P Wirtanen, M45, Taurus - Peter

Post by PEJU »

Tack för positiv feedback.
Jo, jag har provat DSS (deep sky stacker) med aligningen av enbart kometen, men det blev lite smetig kometbild så jag använde Astro Pixel Processor med viss linskorrektion konstigt nog men det blev ngt bättre.
Skall klura lite på det för optimering..


Ha en skön avslutning på året
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: 46P Wirtanen, M45, Taurus - Peter

Post by -chrille- »

Fin bild :good:

Jag planerar ett försök att fota kometen ikväll, om väderprognosen stämmer, och undrar hur man kan följa kometens rörelse under exponering.

Jag antar att man inte har så stor nytta av en enkel montering(Fornax Lightrack II i mitt fall) utan guidning?

Minsta brännvidd jag har är 105mm monterad på fullformatsensor(5DsR). Går det att räkna ut hur många sekunders exponeringstid jag kan använda utan att kometen avbildas som streck? Objektivet är dock ganska ljusstarkt och går att använda utan allt för mycket abberationer på bländare f/1.4.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 46P Wirtanen, M45, Taurus - Peter

Post by timokarhula »

Komet 46P/Wirtanen syns ännu utan kikare. Den 28.70 december (UT) skattade jag kometen till magnitud 5.4 och komadiameter 30'. Med 7x50-kikare var DC=3. Det var den första helklara kvällen sedan den 5 december!

/Timo K

Return to “Bilder”