Djup M57 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Djup M57 - Peter Rosén

Post by Starfish »

Grymt jobbat båda två :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Djup M57 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Thomas, då är jag med.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Djup M57 - Peter Rosén

Post by Lazze »

Tack för alla kommentarer från mig också!

Jag gjorde ett försök att mäta intensitetsskillnaden mellan innerdelan på ringen och ytterhöljet närmast ringen genom att ta original Lum-bilden och göra linjär sträckning på denna så långt det gick utan att översträcka innerdelen och fick ett värde på närmare 50.
Jag tror att ett fel som uppstår är att mina Lum-bilder har så kort exponeringstid att det yttre höljet nätt och jämnt kommer över brusnivån och det blir då ett väldigt litet och osäkert tal när jag rensat bort bakgrundintensiteten.
Om jag inte rensar bort bakgrunden hamnar jag på ett värde närmre 10 så det visar hur osäkert det är. Anledningen till den korta exponeringstiden var både guidestrul och att jag inte ville överexponera ringen.
Edit: När jag kollar på en bild jag sträckt i Ha, där höljet har mycket bättre SNR, och rensar för bakgrunden så hamnar jag på ett förhållande på ca 10 mellan hölje och innerdel vilket kommer lite närmre Tomas uppgifter.

/Lasse