46P/Wirtanen Komet - Bengt Rutersten

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

46P/Wirtanen Komet - Bengt Rutersten

Post by bengtr »

Ny bild i galleriet
Objekt: 46P/Wirtanen Komet
Exponering: 28x30s ISO1600
Fotograf: Bengt Rutersten
Teleskop: Televue NP-101 f/5.4
Kamera: Canon 600d
Kommentar: Komet 46P/Wirtanen från en ljusförorenad Stockholms-himmel. Gick inte att se med kikare, knappt skönjbar i 4" refraktorn. Men fastnade dock med kameran.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: 46P/Wirtanen Komet - Bengt Rutersten

Post by Lazze »

Fin bild med tanke på omständigheterna. Jag åkte till stugan i förrgår för ett försök då vädertjänsterna lovade 1-2h klart innan molnen skulle dra in men det mulnade på redan när det började skymma. Jag har egentligen gett upp att fota inifrån stan men är ändå lite sugen på att ställa en liten montering på balkongen bara för att fånga möjligheterna igen. Nu ser det ut att vara kört minst 10 dagar till här.

/Lasse
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: 46P/Wirtanen Komet - Bengt Rutersten

Post by Yquem »

Kul att din 55 mm-bild är så lik min :-)
/Anders
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: 46P/Wirtanen Komet - Bengt Rutersten

Post by bengtr »

Hej !

Nej, vädret ser ju inte bra ut nu. I onsdags var nog sista chansen på ett tag. Så det var ju roligt att få en bild på kometen ändå. Man får väl hoppas att det kunde bli en lucka runt 16:e dec då den är nära Plejaderna.

Yquem : jag har också ett Samyang 85mm. Tycker man måste blända ner till c:a 4 för att inte få färg kring stjärnorna, annars rätt skarpt.

/bengtr
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: 46P/Wirtanen Komet - Bengt Rutersten

Post by Yquem »

bengtr wrote:Yquem : jag har också ett Samyang 85mm. Tycker man måste blända ner till c:a 4 för att inte få färg kring stjärnorna, annars rätt skarpt.
OK, tack. Ska ha det i åtanke. Köpte det en gång för att ha som kometobjektiv, men det har inte blivit använt så mycket. Om man måste blända ned till runt 4, har man ju ingen glädje av ljusstyrkan...

Hoppas vädret oväntat blir bättre än den eländiga prognosen!
/Anders

Return to “Bilder”