Subauroral arc Steve - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Subauroral arc Steve - Jörgen Tannerstedt

Post by Peter R »

Första gången jag gjorde en avståndsbedömning var 2011 till en Perseid som Clas Svahn (bl. a. redaktör på DN) hade plåtat på småtimmarna och som jag också hade fångat under min 3 timmar långa fotosession. Jag ville försöka triangulera fram dess riktning, avstånd och höjd och satte igång att räkna med papper, penna och miniräknare.
Jag är själv ganska ringrostig när det gäller skolmatten så jag kontaktade Paul Schlyter och bad honom kontrollräkna och bekräfta mina resultat.
Han svarade att det inte behövdes för han hade några år tidigare lagt upp denna kalkylator online för just sådana här uträkningar men som han poängterade så hade den troligtvis aldrig använts tidigare och jag var glad att konstatera att jag hade hamnat ganska nära med mina manuella uträkningar. Jag har sedan dess använt den ytterligare 3 gånger för beräkningar av NLC, norrsken och asteroiden 2012 DA14.

Det finns ett värde som sticker ut vad gäller resultaten på den här bilden och det är den sista raden Accuracy (km) 43,4.
Jag frågade Paul vad det här värdet stod för och om jag minns rätt så får man tänka sig en linje mellan varje observatör och den uträknade positionen i 3D-rymden. Accuracy står för det minsta avståndet mellan dessa båda linjerna och ska naturligtvis vara så nära noll som möjligt.
För mina uträkningar på Perseiden fick jag ett värde på 0,2 km, för norrskenet 4 km, för NLC mellan 0,6 till 1,3 (för 4 beräknade punkter).
Därför förefaller 43,4 km visa på en ganska stor felmarginal.
Som jag skrev till dig Jörgen så kan det finnas flera förklaringar men en trolig orsak kan vara att tidsangivelsen i Exif-filen är felaktig för en eller båda bilderna. Om inte kamerornas tid har ändrats i inställningarna så går det att räkna ut hur mycket som behöver justeras genom att kolla differensen mot den exakta tiden samt hur mycket de drar sig över tid. Jag vet att Canonkamerorna är notoriskt dåliga på att hålla rätt tid vilket jag tycker är undermåligt.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Subauroral arc Steve - Jörgen Tannerstedt

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror också att tiden måste vara mycket exakt, helst på någon sekund när, för att man ska få riktigt pålitliga resultat. Det är skillnad med meteorer, dessa lever ju bara mycket kort tid, och det räcker med att konstatera att det är samma meteor som fotograferats. Då vet man också att bilderna är tagna samtidigt.

Norrskensfenomen håller ju oftast på relativt länge men kan förändra läge och utseende mycket snabbt. Det kan i värsta fall räcka med ett antal sekunders differens mellan bilderna för att göra höjdbestämning osäker. --- Å andra sidan borde ju moderna kameror kunna registrera tiden med mindre än någon sekunds felmarginal - kan man tycka, men det klarar de kanske inte av, och i så fall undrar man varför.

Jag har inte läst in mig på Steve-fenomenet, men en spontan tanke är att 200 km höjd är helt normalt för en "vanlig" norrskenskomponent. Så höga norrsken brukar dock vara röda.

Jag hittade några norrskensfilmer på Youtube från kvällen 7 oktober, tagna från olika ställen, bl.a. Grönland. Det var uppenbarligen ett mycket vackert skådespel som jag själv missade.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Subauroral arc Steve - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Härliga diskussioner här och tack för alla positiva kommentarer!

Tidsangivelsen ska jag ta en titt på och se om man kan få lite bättre precision. Då jag har 2s exponeringar och körde en timelapse under tiden som den andra bilden togs så finns det lite att välja på. Nu tog jag bara en som stämde med rätt minut med den andra bilden.

Men samtidigt av "Steves" rörelse är väldigt långsam jämfört med ett långsamt norrsken till och med. Kollar ni på filmen i det tredje inlägget här i tråden så är det rörelsen som sker under 20 minuter. Men visst rör det på sig och noggrannheten ska nog kunna bli bättre.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto