Länk till TheGuardian

Bilder från galleriet
Post Reply
KentAllan
Posts: 3
Joined: 2016-03-29 21:41:35
spamtest: JA

Länk till TheGuardian

Post by KentAllan »

https://www.theguardian.com/science/gal ... ing-images" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Länk till TheGuardian

Post by Starfish »

Jäklar vilka fina bilder
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Länk till TheGuardian

Post by Hans Bengtsson »

Definitivt mycket vackra bilder!

En notering man kan göra när det gäller astrofototävlingar (jag tror det gäller alla sådana) är att de är astroFOTO-tävlingar och inte ASTROfoto-tävlingar.

Det är helt och hållet den estetiska delen av astrofoto som kommer ifråga. Vilka bilder som har vetenskapligt astronomiskt värde är likgiltigt.

Även om en amatörastronom upptäcker en oerhört intressant supernova, eller fångar något sällsynt fenomen på en komet, så kommer en sådan bild aldrig att kvalificera sig till någon slutomgång i en astrofototävling. En sådan bild är ju sällan eller aldrig "vacker", objektet som fastnat på bilden är kanske bara en liten suddig fläck.

Undrar om det någon gång kommer en astrofototävling där det vetenskapliga intresset avgör?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Länk till TheGuardian

Post by kribba »

Fantastiska bilder och en njutning att se!
Men kan hålla med om att foto ofta väger över det vetenskapliga. APOD tycker jag är det som försöker kombinera vackert
med vetenskap. Dock ingen öppen tävling på det sättet, men dom brukar ju försöka väga in båda parametrarna.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Länk till TheGuardian

Post by Katarina H »

Fina bilder absolut. Angående att FOTO är överordnat så är det ju det som är fotografins kärna. Även vid poträttfoto är det porträttFOTO, ej PORTRÄTTfoto osv. Att tillskriva fotograferandet objektivitet går väl bara i få fall egentligen såsom skattning av ljusstyrka från foton. Sånt som forskare och några amatörer utövar. Ska det ens kallas fotografi? Eller är det "signaldetektion"? Så fort man rör sig utanför den minimala cirkeln så tar det där "andra" över. Vilket i sin tur man kan försöka bryta ned till massa olika "regler" men till syvende och sist är det ändå det konstnärliga, "magikern", som gör sitt.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Länk till TheGuardian

Post by Hans Bengtsson »

Det stämmer förstås. Jag tänker mig bara att det skulle vara spännande om det i någon astrofototävling kunde smygas in, bland andra kategorier, en kategori som premierar det innehållsmässigt intressanta framför det estetiskt tilltalande eller tekniskt briljanta.

En kategori där ett upptäcktsfoto av en supernova går före en vacker långtidsexponering av samma galax. En kategori där en bild som visar ett nedslag på Jupiter får vara med. En bild på vilken en amatör upptäcker en nova eller en komet. En bild som visar en asteroidockultation. Sådant som händer när en astrofotograf fångar rätt plats på himlen vid rätt tillfälle. Det är nästan alltid frukten av ett oerhört tålamodskrävande arbete.

Å andra sidan får den astrofotograf som arbetar på det sättet väl i regel cred på andra sätt än genom astrofototävlingar.

Mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Länk till TheGuardian

Post by Peter R »

Jag hade gärna gett ett pris till Víctor Buso https://phys.org/news/2018-02-amateur-a ... ssive.html" onclick="window.open(this.href);return false; som fotograferade en supernova i början på året just när den blev synlig vilket aldrig har hänt förr.
Även om oddsen var försvinnande små för att lyckas med detta, vilket alla medier har påpekat vid rapportering, så tycker jag att den största bedriften möjligtvis låg i att han var så snabb att upptäcka denna lilla ljuspunkt när han gick igenom bilderna vilket var avgörande för proffsen som snabbt kunde ta vid analyserna. Rent estetiskt är bilderna kanske inte så tilltalande men innehållsmässigt är de absolut på topp.

Vackra bilder har tyvärr ofta blivit ett självändamål där det vetenskapliga värdet och analysen uteblir till förmån för fokus på bildbrus, vignetering, stjärnfärger, dvs enbart de fototekniska aspekterna. Om man kan förena de två så ökar det bildens intresse enormt.
Jag älskar vackra bilder men vill också lära mig något nytt varje gång.

/*Peter

Return to “Bilder”