21P/Giacobini-Zinner Komet 21P/Giacobini-Zinner - Anders Källberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

21P/Giacobini-Zinner Komet 21P/Giacobini-Zinner - Anders Källberg

Post by Yquem »

Ny bild i galleriet
Objekt: 21P/Giacobini-Zinner Komet 21P/Giacobini-Zinner
Exponering: 44*5s
Fotograf: Anders Källberg
Teleskop: Canon 300mm f/2.8
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: Passade på att fota komet 21P/Giacobini-Zinner när jag var hos dottern i Segersäng, med hennes mörkare himmel. Den uppgående månen stod inte så långt under, så i hela bilden finns en påtaglig gradient mot nederkanten. Stjärnorna ser lite lustiga ut. Troligen pga den långtifrån perfekta följningen med min enkla "barndoor follower".

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: 21P/Giacobini-Zinner Komet 21P/Giacobini-Zinner - Anders Källberg

Post by Peter R »

Hej Anders,

fint försök med korta exponeringar.
Trots att det är den ljusstarkaste kometen på himmeln just nu så är det ett svårt objekt på grund av att svansen är så ljussvag.

/*Peter R
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: 21P/Giacobini-Zinner Komet 21P/Giacobini-Zinner - Anders Källberg

Post by Yquem »

Tack Peter.
Ja, det är inte så lätt att få fram den ljussvaga svansen med såpass korta exponeringar. Håller med om att den var svagare än jag väntat mig. I en vanlig fältkikare gick den knappt att skilja från en stjärna. Det här tillfället blev lite "quick and dirty". Tidigare har jag i alla fall kunnat få till uppåt 15 s med hygglig följning, men det kräver en del arbete och den tiden hade jag inte nu. Jag borde väl egentligen skaffa något proffsigare än min hembyggda barndoor, men det är kul att se vad man kan åstadkomma med en såpass primitiv utrustning.
/Anders

Return to “Bilder”