NGC700 Nordamerikanebulosa - Sven Pettersson

Bilder från galleriet
Post Reply
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

NGC700 Nordamerikanebulosa - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC700 Nordamerikanebulosa
Exponering: 49x120sek ISO1600
Fotograf: Sven Pettersson
Teleskop: TSO APO 71 mm
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Äntligen ett riktigt tillfälle att testa den lätta mobila utrustningen några km utanför balkongen. Lite rött här och där ändå. Jag kan inte använda dithering då jag måste lägga in antivibrationspauser eftersom spegelöppning och stängning i den tunga 6D orsakar mindre jordbävningar och stör guidningen. Stjärnorna är mer deformerade i den övre delen än i den nedre. Processad i PI.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: NGC700 Nordamerikanebulosa - Sven Pettersson

Post by Datarolf »

Ett verkligt praktfullt resultat!

Vilken brännvidd har din APO 71 mm?

Vänliga hälsningar

Rolf J
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC700 Nordamerikanebulosa - Sven Pettersson

Post by kribba »

Fin tydlig Nordamerika! Ser att du blurrat bakgrunden en del, är det för att dölja bruset i dom ljussvagare partierna?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: NGC700 Nordamerikanebulosa - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Tack för återkoppling!

TSO APO 71 har fokallängd 347 mm. Ja, bilden är nog för mycket brusreducerad. Dock inte på grund av för mycket brus i de ljussvaga delarna utan det störande bruset som jag ser det finns i de stjärntäta delarna och detta brus tenderar i min bildbehandling förvandlas till stjärnliknande små prickar vilka jag till viss del fått bort med TGV-denoise i PI, men det har nog medfört för mycket "utblurrning" i stället. Mitt problem är således att jag tycker stjärnorna tenderar till att ta överhanden och bli till en "vit fäll". Allt synes ha ett pris, mörka eller ljusa ringar runt stjärnorna, "myrgångar" mm beroende på hur man ställer parametrarna. Det finns nog fler sätt att reducera stjärnintensiteten på och jag försöker utforska hur man kan göra i PI, kombinationsmöjligheterna är ju oändliga. Jag ska testa några nya varianter.


/SvenP
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC700 Nordamerikanebulosa - Sven Pettersson

Post by kribba »

Har du provat ACDNR i Pix? Du kan ställa in att använda stjärnmask där, så kan du brusreducera med mindre
påverkan på stjärnorna.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: NGC700 Nordamerikanebulosa - Sven Pettersson

Post by Yquem »

Kan du inte köra med spegellåsning på kameran?
/Anders
PS. Fin bild!
DS
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: NGC700 Nordamerikanebulosa - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Det blev lite bättre med mindre brusreducering. Det gick bra att använda ACDNR.
Såvitt jag kan utröna går bara spegellåset att använda manuellt på 6D, man trycker lätt en gång på avtryckaren och spegeln är låst. Det går dock inte att använda via APT (Astro Photographi Tool), bara antivibrationspaus vid spegelöppning som då kräver att dithering är avstängd.
/SvenP
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: NGC700 Nordamerikanebulosa - Sven Pettersson

Post by Yquem »

SvenP wrote: Såvitt jag kan utröna går bara spegellåset att använda manuellt på 6D, man trycker lätt en gång på avtryckaren och spegeln är låst. Det går dock inte att använda via APT (Astro Photographi Tool), bara antivibrationspaus vid spegelöppning som då kräver att dithering är avstängd.
/SvenP
Var tvungen att prova på min 6D och det har du ju rätt i. Jag brukar använda Live View i stället. Då är ju spegeln uppe hela tiden. Möjligen har jag hört att sensorn kan bli varmare då, men vet inte hur mycket det gör vid en serie långa exponeringar då Live View ändå huvudsakligen inte är aktivt för att visa bilden på skärmen. Kanske något att prova?

Är APT något att titta närmare på? Körs det på dator eller mobil? Jag kör DSLR Controller via wifi från mobilen. Funkar smidigt för det mesta.
/Anders
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: NGC700 Nordamerikanebulosa - Sven Pettersson

Post by Tompa »

Vackert! Jag gillar de här stora bildfälten. Som en widescreen-TV, liksom. Bilden är väldigt snygg i lagom uppskalning, när man zoomar in ser jag att brusreduceringen går lite hårt fram, men det är svårt att brusreducera i de här extremt stjärntäta fälten. Jag har själv brottats med det, men inte lyckats än.

Mvh,

Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Bilder”