Månen från Apenninerna till Deslandres - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månen från Apenninerna till Deslandres - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen från Apenninerna till Deslandres
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Orion Optics OMC-200
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: En mosaik på månens terminator den den 2 september i dess avtagande halvmånefas.
Jag tog 36 sekvenser på vardera 1.200 bilder och har använt ungefär hälften i denna mosaik.
Fotograferad i primärfokus vid 4.000 mm.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Månen från Apenninerna till Deslandres - Peter Rosén

Post by Jonas »

Härlig bild med hur många fina detaljer som helst!
Jag blir riktigt sugen att fota månen själv!
Om man ska anmärka på något, skulle det i så fall vara på att hela bilden inte är kniskarp men det är samtidigt inte lätt när man står på ett tak och kämpar med 4 meters brännvidd!
Du ska ha full heder av bilden Peter!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen från Apenninerna till Deslandres - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Jonas,

Med det här fokalavståndet vore det givetvis en enorm fördel att ha en kamera med större sensor för det tar evigheter att stacka och stitcha ihop så många små pusselbitar och då hade jag dessutom enkelt fått ihop hela månen. Nu räckte tiden inte till för när förhållandena var som bäst så kom dimman plötsligt in och satte stopp.
Men jag är nöjd med den här delen av terminatorn och framför allt att belysningen kommer från motsatt håll mot vad man oftast ser eftersom fasen är i avtagande och det lyfter fram ytstrukturer på ett annorlunda sätt.

Då hoppas jag få se lite månbilder även från dig framöver :D

/*Peter R
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Månen från Apenninerna till Deslandres - Peter Rosén

Post by staffastro »

Sura gubben 1: Söder uppåt, så man ser att fasen är avtagande...
Sura gubben 2: För aggressiv wavelet-korrektion, en massa dubbla kratrar/kanter

Annars är jag mest avundsjuk. Min plan att filma 3/9 sprack på grund av extrem fukt och kortslutning i stativet, se astrokonsult.blog...
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen från Apenninerna till Deslandres - Peter Rosén

Post by Peter R »

Sura gubben 1: Söder uppåt, så man ser att fasen är avtagande...
Sura gubben 2: För aggressiv wavelet-korrektion, en massa dubbla kratrar/kanter

Annars är jag mest avundsjuk. Min plan att filma 3/9 sprack på grund av extrem fukt och kortslutning i stativet, se astrokonsult.blog...
Hej sura gubben :D

1) Söder är uppåt i mina bilder, dvs så som de ser ut i teleskopet. Du kanske menade norr uppåt så som man ser månen för blotta ögat eller i kikare.
Man skulle enkelt kunna säga att det inte spelar någon roll, men jag märker att det gör det för mig och lägger jag norr uppåt känner jag mig inte hemma eller bekväm med bilden helt enkelt. Jag har funderat på vad orsaken kan vara och jag tror att det är pga min månatlas som jag köpte begagnad som tonåring. Den är tryckt 1962 och var under många år min månbibel. Och naturligtvis är mina bilder orienterade som i den boken (se nedan).

2) Jag använder inte wavelets utan oskarp mask i Photoshop. Dubbla kratrar och kanter syns i de obehandlade sekvenserna. Teleskopet var i en liten kontinuerlig snabb pendling som möjligtvis kan ha orsakat en slags dubbelexponering i pendlingens ändlägen. Jag försökte häva det genom att öka motvikterna till öster vilket brukar hjälpa men inte den här gången.
Jag har det på alla dessa sekvenser men det försvann när jag tog den allra sista sekvensen för natten på Clavius http://astronet.se/view_image.php?id=5482" onclick="window.open(this.href);return false; . Varför kommer jag kanske aldrig att få veta, jag gjorde ju inga ändringar i övrigt.
Men jag tyckte heller inte det var anledning nog att inte lägga upp den efter att ha bearbetat bilden i 2 dagar.

Det var den fuktigaste natten jag har varit med om kanske någonsin. Och jag upptäckte lite sent att korrektorn hade immat igen. Jag satte på dubbla värmeband och fick vänta säkert 45 minuter på att vara igång igen, inte så kul när klockan närmar sig 3 och ögonlocken börjar bli tunga :S

/*Peter R
Atlas de la Lune.jpg
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Månen från Apenninerna till Deslandres - Peter Rosén

Post by Jonas »

Peter R wrote:Tack Jonas,

Då hoppas jag få se lite månbilder även från dig framöver :D

/*Peter R
Hej Peter,

Ja, jag hoppas kunna ta mig ur den här fototorkan snart men det är svårt när inte lusten tycks infinna sig. :sad:

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Månen från Apenninerna till Deslandres - Peter Rosén

Post by staffastro »

Hej Peter!

1. Inte bara sur, slarvig också, klart jag menade norr uppåt! Jag har systematiskt lärt mig månen på 'rätt' håll genom att hålla atlasen uppoch ner. Men jag inser att man är vanemänniska och skulle själv inte vilja byta tillbaka till gamla sydstandarden...
2. Intressant att bilden kan 'darra' så, annars är ju detaljrikedomen häftig!

Jag har också som ambition denna höst att observera den avtagande månen mera, men det är ju klart jobbigt att hålla på på småtimmarna, så vi får se hur det går...

Staffan S-m

Return to “Bilder”