ISS - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

ISS - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: ISS
Exponering:
Fotograf: ragge
Teleskop: Meade LX200-ACF 8"
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Detta är 2 st singelbilder (ostackade), det var det minst dåliga jag hittade i sekvensen på 1-2 minuter. Filmat med en (usb2) NexImage5, 1/1800 s på max gain i min Meade 8". Hade även en reducer, så det blev c:a 1600mm brännvidd. Detta för att öka chansen att träffa den rackaren. Jag körde med lösa RA/DEC kopplingar och styrde manuellt med ett rör som jag fäste på tuben. Siktade gjorde jag med rödpunktsiktet.

Ragnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: ISS - ragge

Post by Tannerswe »

Häftigt försök Ragge! kan tänka mig att det är en lagom utmaning och att den blir väldigt i sin rörelse där uppe med lite lagom brännvidd.

Det finns ingen ISS tracking funktion i ngt program eller är det automatiska förflyttningen oftast för långsam?
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: ISS - ragge

Post by ragge »

Tack Jörgen,

Det är alltid kul att se hur långt man kommer när man tänjer på gränserna, både utrustningens och ens egna begränsningar. Jag tittade inte på laptopen, bara på rödpunktsiktet som var exakt kalibrerat. Men kameran klarar bara 6 fps med full upplösning, och jag ville inte minska ROI för då blir det ju ännu svårare att träffa.
Det lär finnas programvara för sådant här, men det verkar rätt komplicerat. Men slew-hastigheten i monteringen räcker ju till. ISS rör sig "baklänges" på himlen så det är inte fråga om vanlig tracking.

Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS - ragge

Post by Peter R »

Hej Ragge,

kul att du också har gett dig på ISS :D
Jag tycker att du har lyckats riktigt bra! Du har inte fått ihop några frames som du kan stacka? Det gör snabbt en värld av skillnad.
Du har en väldigt stor bildskala för bara 1.600 mm, större än min vid 4.000 mm som är 2,5x mera!
Det är synd att den långa perioden av fina passager verkar vara över för den här gången för ISS kräver en hel del intrimning av tekniken och exponeringsparametrarna innan allt är optimerat. Nästa period börjar i slutet av september.

/*Peter R
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: ISS - ragge

Post by ragge »

Tack Peter,

Ja, jag hade 0,2 x 0,15 graders FOV och lyckades ändå bara få 1-2 "användbara" frames. Det krävs nog träning för att få till följningen bättre. Kanske borde träna på flygplan, men det är lite glest mellan dem här ute på vischan...

Funderar också på att testa att följa mha RA + DEC slewing via handkontrollen.

Ragnar

Return to “Bilder”