ISS - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

ISS - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: ISS
Exponering: 33*15s
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 14mm XP f2.4
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Det är goda tider för ISS just nu och närmsta veckan.

Tyvärr har lite moln bråkat med mig och så även vid första passagen denna kväll. Men efter en omgruppering ut till Öland så blev det betydligt bättre vid den andra passagen.

Bilden är ett panorama med multipla exponeringar för ISS när den passerar förbi på himlen. Denna gång har jag inte fyllt i gappen i banan som jag har gjort på tidigare tidigare bilder med ISS.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: ISS - Jörgen Tannerstedt

Post by Lazze »

Som en riktigt fin tavla :good: med en väderkvarn längre bort i centrum och en närmre vars ena vinge precis når upp till ISS-banan på ena sidan och månen på den andra.
Jag vet inte hur mycket förberedelsetid du lägger ner på dina bilder men det ser ut att vara både väldigt välplanerat och väl genomfört.

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS - Jörgen Tannerstedt

Post by Peter R »

Jag håller med Lasse, riktigt fin bild med bra djupkänsla.
Och snyggt med Mars som lyser genom hålet i vingen :good:

/*Peter R
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: ISS - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Även detta är en riktig kalasbild!
Hur kommer det sig att du har så stora glapp mellan exponeringarna, rör den sig snabbt över himlen?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: ISS - Jörgen Tannerstedt

Post by Katarina H »

Jag är mållös! Iaf nästan... En sån komposition! Inte bara en eller två utan TRE väderkvarnar (fler??). Och ang hastighet så såg jag ISS för några år sen. Väldig fart på den!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: ISS - Jörgen Tannerstedt

Post by ragge »

Läckert ! :good:

Ragnar
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: ISS - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Tack för kommentarerna Katarina, Martin, Peter, Ragge och Lazze! :D

@Lazze - jag har alltid ha en grundplan för en första plats så att man vet att riktningar, höjd mm kommer fungera. Men sen väl på plats är det inte alltid som kartan eller minnet stämmer med verkligheten eller vad man kanske hade hoppats på.

För denna bild var grundtanken att ha alla 3 väderkvarnarna på linje med ett jämt avstånd med peak/högsta punkten för ISS mitt över. Men det fungerade inte alls utan här blev det att kompromissa lite med att lägga 2 av kvarnarna mer till höger med en tanke att balansera dem mot månen och sen då ISS-bågen över. Sen var det lite bök med att hålla gatlampan till vänster ut bild, att inte hamna för långt ner i slänten samt att man fick med Mars så den inte skyndes av kvarnen. Jag försökte få Mars centrerad mitt i en glugg i vingen men det vart ju helt omöjligt att få till då sakerna rör på sig :P och när jag väl hade allt på plats så var det 4s kvar innan ISS skulle dyka upp.

@Katarina H - haha tack! 3st är det "bara" på denna plats :D

@MartinF - Tror jag delvis "gjorde bort" mig och fotade med liveview aktiv på 6Dn och då blir intervalltagningen betydligt långsammare. När jag väl hade min komposition hyffsat i kameran och tagit en första testbild så var det bara 4s kvar innan ISS skulle dyka upp och jag missade troligen att stänga av den vilket är den enda förklaring jag kan komma på till gluggarna. För tidigare bilder jag tagit på ISS så har gluggarna varit betydligt kortare även om det är rätt bra fart på den.

@Peter R Tackar! planen var att få den centrerad men det var inte det lättaste när saker och ting rör på sig :D :D

@ragge Tack så mycket :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Bilder”