Skorpionen och Skytten - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Skorpionen och Skytten - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Skorpionen och Skytten
Exponering: 20 s F3.5 ISO 1000
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: Sony A6000
Kommentar: Jag tog den här bilden från en av observationsplatserna på Teneriffa. Det är kanske inte någon kanonbild men den visar stjärnbilderna Skorpionen och Skytten men omgivningar. Under Skytten ser man t ex den vackra Södra kronan, och i Skytten (ovanför "tekannan") ser man dessutom Saturnus. Bilden är en enkel 20 s exponering med kameran på stativ och den är bara en aning efterbehandlad i GIMP, jag har justerat ljusstyrka och kontrast. Ljusföroreningarna i den nedre delen av bilden ser värre ut på bild än i verkligheten.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skorpionen och Skytten - Torbjörn Holmqvist

Post by Miska »

Bra jobbat! Och håller med, inte bästa redigeringen för att ge en klarare bild av galaxens centrum. :)
Ja, Teneriffa och Gran Canaria är inte de mest idealiska öarna för Vintergatubilder längre pga den växande turismen de har.
Om jag bara fick tag på en kopia av RAW-filen så skulle jag lätt kunna ge dig proper färger på bilden.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Skorpionen och Skytten - Torbjörn Holmqvist

Post by ragge »

Kul att få ett litet smakprov på himlen där nerifrån. Stretchade och croppade lite, sedan hittade jag tekannan mm :
Untitled-1.jpg
Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Skorpionen och Skytten - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

@ Miska Jag håller med dig. Visuellt funkar det jättebra här och säkerligen fint att fota enskilda objekt men för att ta den här typen av bilder så är nog La Palma bättre. Sedan så är jag dessutom knappt ens nybörjare så den typen av fotografering och bildbehandling :D

@ ragge Tjusigt! tack för bearbetningen av bilden, den innehåller faktiskt en del kul saker.

/Torbjörn
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skorpionen och Skytten - Torbjörn Holmqvist

Post by Miska »

@Torbjörn Inte är det lätt inte när man är ny inom området, men goda råd gör en bättre.
När du väl kommer hem kanske du har lust att dela med dig med en kopia så jag kan förbättra bilden åt dig samt visa vad jag gjort för att få fram detaljerna? :) Behövs inte några märkvärdiga program mer än Photoshop för att få ut det mesta ur bilden.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Skorpionen och Skytten - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Hej Miska! Jag kan höra av mig senare, men det var egentligen bara en experimentbild. Jag har ingen RAW-fil utan bara en JPG i kvalitet Fine. Jag vet inte hur mycket man kan göra med en sådan men jag skickar gärna över den.

/Torbjörn
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skorpionen och Skytten - Torbjörn Holmqvist

Post by Miska »

@Torbjörn ouch! Du är väl medveten att allt man fotar med en kamera ska vara RAW? Men vi får se vad jag kan trolla fram ur bilden ändå. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA

Return to “Bilder”