- Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

- Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars Animation
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Orion Optics OMC-200
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Animation på 2 bilder tagna med en timmes mellanrum:
00:05 UT, höjd: 6 grader 30 minuter
01:04 UT, höjd: 5 grader 39 minuter.
Trots den låga höjden var detta den bästa och stabilaste seeingen på flera år.
Sandstormen som härjar runt hela Mars gör att kontrasten är ganska låg.
Fotograferad i primärfokus på 4.000 mm med en ADC från Pierro-Astro.
/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Verkligen ett fint resultat med tanke på hur Mars ser ut nu. Jag obsade Mars i morse och kunde inte uppfatta några detaljer alls.

Riktigt fint fångat :good:

/Torbjörn
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: - Peter Rosén

Post by jwarell »

En suverän bild Peter mtp den låga höjden! Verkligen inte dåligt. Några bildbehandlingsknep att nämna? Vad hade du för fps här? Procentuellt stackade bilder och seeing?

Möjligen håller stoftet på att lätta lite men precis som Torbjörn säger är det svårt att se detaljer på skivan förutom dis vid norra randen och södra kalotten. Albedoformationerna kring M Cimmerium och Syrtis Major är visuellt fortfarande bara bleka skuggor av sina rätta jag och bara delvis skönjbara, precis som på fotot.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: - Peter Rosén

Post by jwarell »

Den blekgula färg som Mars har för närvarande är högst säregen, har aldrig sett något liknande. Lite svårt att se från Sverige med den låga höjden men från Teneriffa är det anslående vad en stoftstorm kan göra. Den är säkert ett par tiondelar ljusare än normalt oxå.

Visserligen kul med stoftstormar, men denna tar ju aldrig slut och döljer de fantastiskt fina detaljer som vi hade kunnat se under denna fina perihelieapparition.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Torbjörn och Johan.
En suverän bild Peter mtp den låga höjden! Verkligen inte dåligt. Några bildbehandlingsknep att nämna? Vad hade du för fps här? Procentuellt stackade bilder och seeing?
Nej, inga speciella knep, jag körde på 7,5 fps i ca. 4,5 minuter, totalt 2.000 frames och så använder jag samtliga i stackningen.
Det syns väldigt lite i råfilerna utan det är framför allt vid efterbearbetningen i Photoshop som detaljerna i bilden växer fram, men den får jag ofta börja om flera gånger för att hitta rätt balans.

Intressant om den gula färgen du nämner på grund av stoftmolnet. På den här låga höjden är det mesta rött så det är svårt att bedöma den rätta nyansen.

Här är en frame från en av sekvenserna.
Mars Capture.jpg
Mars Capture.jpg (4.04 KiB) Viewed 2374 times
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Hej Peter! Visuellt tycker jag Mars ser nästan exakt ut som den frame som du bifogade, fast betydligt mer åt det gula hållet.

Jag provade med rödfilter W25 i förrgår och tyckte mig skymta ett väldigt svagt markerat mörkt område mitt på Mars men det var så otydligt att jag var väldigt osäker.

Verkligen kul att se vad du lyckas åstadkomma av Mars just nu, mot alla odds :good:

/Torbjörn

Return to “Bilder”